Annons

Tankar kring objektiv till bla fågelfotografering

Produkter
(logga in för att koppla)

andymetal

Aktiv medlem
Hej gott folk!

Jag har på äldre dagar blivit intresserad av att fotografera fåglar. Jag har idag ett enkelt Tamron 70-300 objektiv som fungerat bra att börja med.
Men nu när jag blivit riktigt frälst känner jag att min utrustning sätter hinder för min utveckling.

Min utrustning idag är en Nikon D7000
Tamron 90 mm 2,8 Macro
Tamron 70-300 4-5,6 mm Macro
Nikon 35 mm 1,8

Jag har funderat och velat hit och dit och läst runt på forum osv, men då jag inte känner att jag fått svar på mina frågor så tänkte jag att jag gör nog bäst i att vända mig till folket på FS.


Alt1.
Min första tanke var att införskaffa Nikon Nikkor AF-S 300/4,0 D IF-ED. För att utöka brännvidden och komma extra nära utan att prislappen sticker iväg så funderar jag på om man skulle köpa till en Kenko 1,4X Teleconverter. (Kan fås på Ebay för 1000 lappen).

Nackdelen är ju att objektivet inte har VR, men å andra sidan så kör man på F4 så och högre ISO så borde man ju kunna köra detta obj handhållet, dock ej med konverter.

Alt 2.
Min andra tanke är att skaffa Nikon Nikkor AF 180/2,8 D IF-ED med en kenko konverter.
Då får jag med min nuvarande kamera, 180x1,5=270 mm. Med konverter Kenko 1,4x270= 378mm och då bländare F5,6.

Köper jag 180 mm objektivet har jag klart mer möjligheter och smidigt att ta med sig vid resa.

Tanken är att jag inom ett par skall jag uppgradera till FX format och därmed ta med dessa.

Jag har kikat lite på Tradera, men det skiljer sig inte så mkt på nytt o beg. Speciellt inte om man köper från England. Då kan man spara ett par tusen / objektiv. Eller skall man beställa objektiv genom min far när han skall åka till Japan. Är Japan fortfarande mkt lägre i pris nuförtiden?

Hade varit tacksam om jag får höra Era tankar och ideet, är öppen för alla möjliga förslag och tips!

Stort tack!

Väl mött!
Andreas
 
Hej gott folk!

Jag har på äldre dagar blivit intresserad av att fotografera fåglar. Jag har idag ett enkelt Tamron 70-300 objektiv som fungerat bra att börja med.
Men nu när jag blivit riktigt frälst känner jag att min utrustning sätter hinder för min utveckling.

Min utrustning idag är en Nikon D7000
Tamron 90 mm 2,8 Macro
Tamron 70-300 4-5,6 mm Macro
Nikon 35 mm 1,8

Jag har funderat och velat hit och dit och läst runt på forum osv, men då jag inte känner att jag fått svar på mina frågor så tänkte jag att jag gör nog bäst i att vända mig till folket på FS.


Alt1.
Min första tanke var att införskaffa Nikon Nikkor AF-S 300/4,0 D IF-ED. För att utöka brännvidden och komma extra nära utan att prislappen sticker iväg så funderar jag på om man skulle köpa till en Kenko 1,4X Teleconverter. (Kan fås på Ebay för 1000 lappen).

Nackdelen är ju att objektivet inte har VR, men å andra sidan så kör man på F4 så och högre ISO så borde man ju kunna köra detta obj handhållet, dock ej med konverter.

Alt 2.
Min andra tanke är att skaffa Nikon Nikkor AF 180/2,8 D IF-ED med en kenko konverter.
Då får jag med min nuvarande kamera, 180x1,5=270 mm. Med konverter Kenko 1,4x270= 378mm och då bländare F5,6.

Köper jag 180 mm objektivet har jag klart mer möjligheter och smidigt att ta med sig vid resa.

Tanken är att jag inom ett par skall jag uppgradera till FX format och därmed ta med dessa.

Jag har kikat lite på Tradera, men det skiljer sig inte så mkt på nytt o beg. Speciellt inte om man köper från England. Då kan man spara ett par tusen / objektiv. Eller skall man beställa objektiv genom min far när han skall åka till Japan. Är Japan fortfarande mkt lägre i pris nuförtiden?

Hade varit tacksam om jag får höra Era tankar och ideet, är öppen för alla möjliga förslag och tips!

Stort tack!

Väl mött!
Andreas

Det är väl så att Nikons 300 F/4 är ett bra objektiv och det går åt. Det är svårt att komma nära det vilda utan att vara i gömsle. Det saknar ju antiskak men ute i naturen finns oftast goda möjligheter att ta stöd mot något. Dels åt sig själv men också åt objektivet. Det fungerar ju utmärkt bra med 24x36-formatet också. Men det är en tung och grov pjäs och känns gediget. Det är alltså mitt förslag.//K
 
Hej Jag har väl gjort ungefär samma resa som du och min utrustning har slutat med ett 300/4 AF-s och en Nikon TC 14e-III. Hade först ett sigma 120-4 00 men tyckte inte det var skarpt.Dessutom ett Soligor 1,4TC men även det var jag inte nöjd med. Önskedrömmen är naturligtvis ett 300/2,8 men det tillåter inte ekonomin just nu i.a.f. Tänk på att TC:n måste vara kompatibel med objektivrt.lycka til
Hej gott f
Jag har på äldre dagar blivit intresserad av att fotografera fåglar. Jag har idag ett enkelt Tamron 70-300 objektiv som fungerat bra att börja med.
Men nu när jag blivit riktigt frälst känner jag att min utrustning sätter hinder för min utveckling.

Min utrustning idag är en Nikon D7000
Tamron 90 mm 2,8 Macro
Tamron 70-300 4-5,6 mm Macro
Nikon 35 mm 1,8

Jag har funderat och velat hit och dit och läst runt på forum osv, men då jag inte känner att jag fått svar på mina frågor så tänkte jag att jag gör nog bäst i att vända mig till folket på FS.


Alt1.
Min första tanke var att införskaffa Nikon Nikkor AF-S 300/4,0 D IF-ED. För att utöka brännvidden och komma extra nära utan att prislappen sticker iväg så funderar jag på om man skulle köpa till en Kenko 1,4X Teleconverter. (Kan fås på Ebay för 1000 lappen).

Nackdelen är ju att objektivet inte har VR, men å andra sidan så kör man på F4 så och högre ISO så borde man ju kunna köra detta obj handhållet, dock ej med konverter.

Alt 2.
Min andra tanke är att skaffa Nikon Nikkor AF 180/2,8 D IF-ED med en kenko konverter.
Då får jag med min nuvarande kamera, 180x1,5=270 mm. Med konverter Kenko 1,4x270= 378mm och då bländare F5,6.

Köper jag 180 mm objektivet har jag klart mer möjligheter och smidigt att ta med sig vid resa.

Tanken är att jag inom ett par skall jag uppgradera till FX format och därmed ta med dessa.

Jag har kikat lite på Tradera, men det skiljer sig inte så mkt på nytt o beg. Speciellt inte om man köper från England. Då kan man spara ett par tusen / objektiv. Eller skall man beställa objektiv genom min far när han skall åka till Japan. Är Japan fortfarande mkt lägre i pris nuförtiden?

Hade varit tacksam om jag får höra Era tankar och ideet, är öppen för alla möjliga förslag och tips!

Stort tack!

Väl mött!
Andreas
 
Då bra objektiv ändå är dyra och en fungerande kamera för syftet kan vara mycket billigare finns ju alternativet att köpa ett relativt billigt kamerahus för att passa Canon 400/5,6L USM (beg). Nikon gör ju inget sådant objektiv, nämligen. Beg hamnar 400/5,6 på 8-9000:- och till detta kan man få en beg 50D för 3000:-. En tanke.

Annars torde inte en äldre Nikkor 300/2,8 AF-D utan AF-S hamna på under 10.000:-. Tänk bara på att du behöver en äldre Nikon TC eller annat märke för att få AF med detta med TC då Nikons senare TC bara ger AF med AF-S objektiv.
 
Hej gott folk!

Jag har på äldre dagar blivit intresserad av att fotografera fåglar. Jag har idag ett enkelt Tamron 70-300 objektiv som fungerat bra att börja med.
Men nu när jag blivit riktigt frälst känner jag att min utrustning sätter hinder för min utveckling.

Min utrustning idag är en Nikon D7000
Tamron 90 mm 2,8 Macro
Tamron 70-300 4-5,6 mm Macro
Nikon 35 mm 1,8

Jag har funderat och velat hit och dit och läst runt på forum osv, men då jag inte känner att jag fått svar på mina frågor så tänkte jag att jag gör nog bäst i att vända mig till folket på FS.


Alt1.
Min första tanke var att införskaffa Nikon Nikkor AF-S 300/4,0 D IF-ED. För att utöka brännvidden och komma extra nära utan att prislappen sticker iväg så funderar jag på om man skulle köpa till en Kenko 1,4X Teleconverter. (Kan fås på Ebay för 1000 lappen).

Nackdelen är ju att objektivet inte har VR, men å andra sidan så kör man på F4 så och högre ISO så borde man ju kunna köra detta obj handhållet, dock ej med konverter.

Alt 2.
Min andra tanke är att skaffa Nikon Nikkor AF 180/2,8 D IF-ED med en kenko konverter.
Då får jag med min nuvarande kamera, 180x1,5=270 mm. Med konverter Kenko 1,4x270= 378mm och då bländare F5,6.

Köper jag 180 mm objektivet har jag klart mer möjligheter och smidigt att ta med sig vid resa.

Tanken är att jag inom ett par skall jag uppgradera till FX format och därmed ta med dessa.

Jag har kikat lite på Tradera, men det skiljer sig inte så mkt på nytt o beg. Speciellt inte om man köper från England. Då kan man spara ett par tusen / objektiv. Eller skall man beställa objektiv genom min far när han skall åka till Japan. Är Japan fortfarande mkt lägre i pris nuförtiden?

Hade varit tacksam om jag får höra Era tankar och ideet, är öppen för alla möjliga förslag och tips!

Stort tack!

Väl mött!
Andreas

Jag har nyligen skaffat Nikons AF 300mm f/4D ED-IF AF-S Nikkor och har kört det med Nikons AF-S TC-20E III. Ett resultat kan du se här: http://www.fotosidan.se/pools/view/10/2836702.htm
Autofokusen har ibland svårt att hitta rätt, den kan åka fram o tillbaka när konvertern sitter på. I övrigt är jag mycket nöjd med både 300:an samt kombinationen med konvertern.
 
Jag har nyligen skaffat Nikons AF 300mm f/4D ED-IF AF-S Nikkor och har kört det med Nikons AF-S TC-20E III. Ett resultat kan du se här: http://www.fotosidan.se/pools/view/10/2836702.htm
Autofokusen har ibland svårt att hitta rätt, den kan åka fram o tillbaka när konvertern sitter på. I övrigt är jag mycket nöjd med både 300:an samt kombinationen med konvertern.

....vilket har att göra med att 2x-konvertern på ett f/4.0-glugg ger f/8.0 vilket innebär snäppet för mörkt för AF-sensorn. Nikon garanterar full AF-funktion vid ljusstyrka f/5.6 (f/8.0 med D4) eller bättre (ljusare), varför en TC-14E II är att rekommendera. Självklart går det att fokusera manuellt vid f/8.0

/Oscar
 
Jag har 70-300VR och ett Nikon 300/4 av den äldre sorten samt ett Kenko x1,4. Om vi börjar med TC, så tycker jag den aldrig har gjort en glad. Jag får bättre bilder genom att beskära 1,4x istället eller mer....., iaf min tappar för mycket skärpa även om AF fungerar skapligt.

Jag är nöjd med mitt äldre 300/4, den är väl lite slöare i AF än den nya AF-S men det går att begränsa omfånget den ska svepa. Denna ligger väl på en 4500:-. Hittar jag ett bra begagnat AF-S 300/4 så kanske jag byter upp mig för den bättre närgränsen samt snabbare fokus. Tror nog dock att min stativfot är bättre än den nya, och den sitter också väldigt diskret och stör inte.

Nikon 300/2,8 är nog både för dyrt och tungt

Har haft svårt att se något bra hos Sigma, men de har ännu några objektiv i en vettig prisklass på pappret, deras 2,8 är dock lite tunga, men kan man bara hitta en som sätter fokus rätt så, kanske?

100-300/4 utan OS
120-300/2,8 OS
120-300/2,8 utan OS
 
....vilket har att göra med att 2x-konvertern på ett f/4.0-glugg ger f/8.0 vilket innebär snäppet för mörkt för AF-sensorn. Nikon garanterar full AF-funktion vid ljusstyrka f/5.6 (f/8.0 med D4) eller bättre (ljusare), varför en TC-14E II är att rekommendera. Självklart går det att fokusera manuellt vid f/8.0

/Oscar

Tackar för klargörandet. Jag hade denna 2x-konverter sedan tidigare.
 
Jag gick från 18-200 till ett 70-200/2.8VR2 plus TC20EIII. Kan bli riktigt bra bilder men jag upplever att det nu är svårare att få till det än med vanlig vidvinkel eller normalobjektiv.

Om budgeten säger stopp för ett nytt 70-200/VR2 så finns ju VR1 för ca. 10.000. Det skall klara ett Tc1.4 med den äran men 1.7 skall vara gränsfall och 2.0 helst inte. Dessa kombinationer har jag inte provat själv dock.

Ett 200/2.8 ger ju 300(nästan)/4.0 med 1.4 konvertern och 400/5.6 med 2.0:an. Ganska så flexibelt.

Jag funderade på FX också men kom fram till att det idag inte finns någon som helst vits med det om man skall mot telehållet. En D800 har samma pixlar som en D7000 men bara fler på en större yta.
 
Hej,

Jag hade ungefär samma uppsättning av objektiv och tankar som dig och valde Sigma 150-500 med stabilisering. Dock ljussvagt. Har inte testat det än i någon större utsträckning men väntar på våren nu.

MvH
Janne
 
Det är väl så att Nikons 300 F/4 är ett bra objektiv och det går åt. Det är svårt att komma nära det vilda utan att vara i gömsle. Det saknar ju antiskak men ute i naturen finns oftast goda möjligheter att ta stöd mot något. Dels åt sig själv men också åt objektivet. Det fungerar ju utmärkt bra med 24x36-formatet också. Men det är en tung och grov pjäs och känns gediget. Det är alltså mitt förslag.//K

Tack för att du tog dig tid och svara. Delar dina tankar. Med vänlig hälsning, Andreas
 
Hej Jag har väl gjort ungefär samma resa som du och min utrustning har slutat med ett 300/4 AF-s och en Nikon TC 14e-III. Hade först ett sigma 120-4 00 men tyckte inte det var skarpt.Dessutom ett Soligor 1,4TC men även det var jag inte nöjd med. Önskedrömmen är naturligtvis ett 300/2,8 men det tillåter inte ekonomin just nu i.a.f. Tänk på att TC:n måste vara kompatibel med objektivrt.lycka til



Hej och tack för inlägg! Har också varit inne på Sigman (finns ett på tradera nu till ok pris) jag är sån som kollar recensionerna på fotosidan & sen kikar jag på bilder tagna med just det objektivet, mest för att se om skärpan är så skarp som jag vill ha den. Är kräsen & vill därför inte göra ngt misstag och köpa en oskarp glugg. Är inne på Sigma 150-500 lite just för att omfånget är stort, finns en del riktigt vackra bilder tagit med denna glugg på FS, men å andra sidan sägs det att 120-400 ska vara skarpare... Ja det är inte lätt... Vi får se vart jag hamnar :) tack för inlägg. Med vänlig hälsning, Andreas
 
Jag har nyligen skaffat Nikons AF 300mm f/4D ED-IF AF-S Nikkor och har kört det med Nikons AF-S TC-20E III. Ett resultat kan du se här: http://www.fotosidan.se/pools/view/10/2836702.htm
Autofokusen har ibland svårt att hitta rätt, den kan åka fram o tillbaka när konvertern sitter på. I övrigt är jag mycket nöjd med både 300:an samt kombinationen med konvertern.

Imponerande bild på nötkråkan! Här kan man definitivt inte klaga på att bilden blir oskarp med konverter... Med vänlig hälsning, Andreas
 
Jag gick från 18-200 till ett 70-200/2.8VR2 plus TC20EIII. Kan bli riktigt bra bilder men jag upplever att det nu är svårare att få till det än med vanlig vidvinkel eller normalobjektiv.

Om budgeten säger stopp för ett nytt 70-200/VR2 så finns ju VR1 för ca. 10.000. Det skall klara ett Tc1.4 med den äran men 1.7 skall vara gränsfall och 2.0 helst inte. Dessa kombinationer har jag inte provat själv dock.

Ett 200/2.8 ger ju 300(nästan)/4.0 med 1.4 konvertern och 400/5.6 med 2.0:an. Ganska så flexibelt.

Jag funderade på FX också men kom fram till att det idag inte finns någon som helst vits med det om man skall mot telehållet. En D800 har samma pixlar som en D7000 men bara fler på en större yta.

Hej! Tack för ditt inlägg. Jag är med sig i tankarna och tar till mig det som skrivits. Tack för inlägg! Med vänlig hälsning,
Andreas
 
Hej,

Jag hade ungefär samma uppsättning av objektiv och tankar som dig och valde Sigma 150-500 med stabilisering. Dock ljussvagt. Har inte testat det än i någon större utsträckning men väntar på våren nu.

MvH
Janne

Hej Janne, ja jag hade redan börjat snegla på detta objektiv när du skrivit & nu är jag mer sugen på detta... Netonnet har det för 6990:- och det tycker jag verkar vara ett bra pris. Jag är lite emot att köpa begagnat då jag är en pedant man, så vi får se om jag tar steget i vecka och ger mig in i Sigma världen! Ser ju ut att leverera bra bilder om man kikar här på FS... Ha en trevlig helg. Med vänlig hälsning, Andreas
 
Utan tvekan AF-S 300/4, men med en Nikon-konverter istället.

180/2,8 har rejält långsam AF som det är och med en konverter blir den ännu långsammare. Att hitta fokus på en flygande fågel kommer att blir riktigt svårt.
 
Jag har på äldre dagar blivit intresserad av att fotografera fåglar.

Min utrustning idag är en Nikon D7000
Tamron 90 mm 2,8 Macro
Tamron 70-300 4-5,6 mm Macro
Nikon 35 mm 1,8

Jag har funderat och velat hit och dit och läst runt på forum osv, men då jag inte känner att jag fått svar på mina frågor så tänkte jag att jag gör nog bäst i att vända mig till folket på FS.


Alt1.
Min första tanke var att införskaffa Nikon Nikkor AF-S 300/4,0 D IF-ED. För att utöka brännvidden och komma extra nära utan att prislappen sticker iväg så funderar jag på om man skulle köpa till en Kenko 1,4X Teleconverter. (Kan fås på Ebay för 1000 lappen).

Nackdelen är ju att objektivet inte har VR, men å andra sidan så kör man på F4 så och högre ISO så borde man ju kunna köra detta obj handhållet, dock ej med konverter.

Alt 2.
Min andra tanke är att skaffa Nikon Nikkor AF 180/2,8 D IF-ED med en kenko konverter.
Då får jag med min nuvarande kamera, 180x1,5=270 mm. Med konverter Kenko 1,4x270= 378mm och då bländare F5,6.

Köper jag 180 mm objektivet har jag klart mer möjligheter och smidigt att ta med sig vid resa.

Tanken är att jag inom ett par skall jag uppgradera till FX format och därmed ta med dessa.

Jag har kikat lite på Tradera, men det skiljer sig inte så mkt på nytt o beg. Speciellt inte om man köper från England. Då kan man spara ett par tusen / objektiv. Eller skall man beställa objektiv genom min far när han skall åka till Japan. Är Japan fortfarande mkt lägre i pris nuförtiden?

Hade varit tacksam om jag får höra Era tankar och ideet, är öppen för alla möjliga förslag och tips!

Stort tack!

Väl mött!
Andreas
Tja du har givit dig in i det dyraste som finns, långa ljusstarka telen.
Alt1 kan vara en väg men det blir utan VR, väljer man detta i kombination med att kliva över till Canon så får du bildstabilisering också.
Alt2 är nog tveksam
Bäst är nog Alt3, ett begagnat Canonhus och en begagnad 400/5,6 eller begagnad 100-400.

Skall du sedan skaffa en FF så passar ändå bara ditt macro (om jag förstått rätt) så jag hade röstat på Alt3 som den bästa lösningen i det långa loppet, byt eller komplettera med Canon.
 
Hej gott folk!

Jag har på äldre dagar blivit intresserad av att fotografera fåglar. Jag har idag ett enkelt Tamron 70-300 objektiv som fungerat bra att börja med.
Men nu när jag blivit riktigt frälst känner jag att min utrustning sätter hinder för min utveckling.

Min utrustning idag är en Nikon D7000
Tamron 90 mm 2,8 Macro
Tamron 70-300 4-5,6 mm Macro
Nikon 35 mm 1,8

Jag tänker vara lite försiktig med att rekommendera något efter den senaste fågelfoto-tråden, men borde inte det Tamron 70-300mm som du redan har duga att fota fågel med?
 
Tja du har givit dig in i det dyraste som finns, långa ljusstarka telen.
Alt1 kan vara en väg men det blir utan VR, väljer man detta i kombination med att kliva över till Canon så får du bildstabilisering också.
Alt2 är nog tveksam
Bäst är nog Alt3, ett begagnat Canonhus och en begagnad 400/5,6 eller begagnad 100-400.

Skall du sedan skaffa en FF så passar ändå bara ditt macro (om jag förstått rätt) så jag hade röstat på Alt3 som den bästa lösningen i det långa loppet, byt eller komplettera med Canon.

Ja, det kanske vore smartast, men å andra sidan har jag tyvärr blivit lite anti Canon, efter att ha gått på deras säljutb. Skall inte gå in på detta här då det kan skrivas hur mkt som helst...

Får fundera och se hur det blir..

Med vänlig hälsning,
Andreas
 
ANNONS