Annons

Objektiv + Blixt för vimmelfoto

Produkter
(logga in för att koppla)

simpazor

Ny medlem
Godkväll, har suttit nu över 2 h och letat igenom forumet med konkreta svar på mina frågor.. nu ger jag upp och istället ställer jag dem själv.

Till att börja med har jag canon 400d och atm så kör jag med standard när jag skämmer ut mej med agfatronic 251 cb

Jag skulle vilja ha tips på ett snabbt zoom vidvinkelobjektiv där det är ideellt att fota människor i framförallt mörka miljöer.
Jag spyr på 5,6 objektiv... så under 18mm och 2,8 är mums!
får kosta runt 6k - 11k

Sen måste jag naturligtvis ha en extern blixt som lämpar sej till ovanstående... har spanat in lite olika och speedlite 430exii är väl den enda jag har någorlunda koll på, men har inte förstått om den passar till det här ändamålet (dvs, I know jack shit 'bout it. fler coola X och siffor = bättre?)

Vänliga själar tackas :)

Senast ändrad:
Vidvinkelzoom till canon crop med bländare 2.8. Det är bara Tokina 11-16 som stämmer på den beskrivningen vad jag känner till (länk: http://www.cyberphoto.se/info.php?article=11-16can ). Dock vet jag mingelfotografer som är nöjda med t ex Canon 10-22 även fast den är ljussvagar samt 17-55/2.8 IS om man inte behöver lika bred vidvinkel.

Blixt så skulle jag välja mellan 430EXII och 580EXII. 430 är lite mindre, svagare samt kan inte fjärrstyra andra blixtar. Köp den som passar ditt sätt att fotografera och din plånbok.

Jag är ypperligt nöjd med 580EXII och min 10-22, fast jag fotar dock inte så mycket vimmelbilder.

Har Sigma 18-50/2.8 EX samt 430ex när jag plåtar vimmel, kanonkombo. använder ibland även EFS 10-22/3.5-4.5

Förstår dock inte varför inte ditt 18-55 funkar? jag brukar ofta skjuta på F5.6 vid vimmel. Absolut viktigaste är blixten

ANNONS
Götaplatsens Foto