Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Objektiv D40x

Produkter
(logga in för att koppla)

Thungren

Ny medlem
Tja!

Jag är rätt ny på fotograferingsfronten. Jag äger en D40x som jag nu tänker köpa mig ett nytt objektiv till.
Någon som har något hett tips? Det jag fotar mest är natur och sport.

och en fråga till
passar detta objektiv till en D40x?

Nikon 70-300mm,F4.5-5.6G, IF-ED AF-S VR Zoom-Nikkor

Tacksam för svar, mvh joel.

Har läst recencioner på olika objektiv till denna kamera som jag själv äger, och skulle jag få börja om nu med anskaffningen av objektiv skulle jag skaffa mig följande i dnna prioriteringsordning:
16-85 af-s vr
80-200 af-s vr
105 macro af-s vr
50 mm 1,8 af-s
då hade jag haft en arsenal som täcker det mesta man kan tänka sig att fota.
Alla dessa har fått strålande kritik i tester.
Hoppas detta var till hjälp, annars kan du surfa in på tidningen "foto.se" och kolla under tester och se själv.

/Niklas

Niklas: Tyvärr finns det inte något 50/1.8 AF-S. Det enda som är liknande är Sigmas 50/1.4 HSM, men det är såvitt jag vet inte inne i någon butik förräns i augusti.

Så rätt så! Ärligt talat så är det ofta smidigare att fokusera manuellt än med AF när man har så kort skärpedjup som vid 1.8 och liknande.

Jajamensan, lånade en kompis 50:a en hel dag i Köpenhamn och kom hem fantastikt ljusa skarpa bilder, tack vare 2 GB minneskort kunde jag ett par kopior av varje med små justeringar hela tiden så nästan alltid en kopia var knivskarp.

Kanske det mest prisvärda Nikon har?

/N

ANNONS
Götaplatsens Foto