Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Objektiv D5100 - Zoom

Produkter
(logga in för att koppla)

Gwypaas

Ny medlem
Hej, jag bor i USA för tillfället och tänkte därför köpa ett objektiv till min Nikon D5100 för just nu har jag bara original Kit objektivet.

Jag älskar havet och kommer fota mycket där men även t.ex. resor, porträtt, saker jag hittar, ungefär allt som fångar mitt intresse. Funderar därför på något typ 18-30 till 200 för att helt enkelt slippa byta objektiv, för det känns väldigt omständigt att byta från mitt 18-55 till ett 70-200 bara för att man vill fota något lite längre bort, är detta möjligt?

Jag vet inte riktigt vilket pris jag siktar efter, ska inte vara för dyrt och gärna ligga precis i där man får ut mest pris/prestanda.

Mathias

Det bästa är Nikons 18-200 VRII, så om du önskar enbart ett objektiv så är det detta, men det är ju alltid en kompromiss med längre zoomområden ( men detta är inte sämre än några av kitobjektiven).

Det ser bra ut. Läste någonstans om att man bör ha något slags filter på det för att inte repa linsen när man torkar ren den, är det något och tänka på och vad bör man köpa då?

Går det att sälja mitt gamla kit objektiv 18-55 VR och hur mycket är det i så fall värt? Eller finns det någon vinst i att spara det bredvid superzoomen?

Ett UV filter kan man sätta på, jag har det på nästan alla objektiv, då det känns bättre att just toka av filtret istället för objektivet.

Det skulle vara att det är lättare och smidigare än 18-200, därför behålla det, annars kanke man kan få en 800-1000:-

Dock så skulle jag välja objektiv som ger lite mer utmaning i bilderna, kortare skärpedjup med större bländaröppningar

Mer spännande är Nikons 35/1,8 och ett 85/1,8 då har du ett utmärkt normalobjektiv och ett utmärkt portättobjektiv. Det finns Sigma 50-150/2,8 som ger en lite längre tele men ändå stor bländaröppning, den i kombination med tex tamrons eller sigmas (17)18-50/2,8 objektiv?

Den typ av objektiv får du inte om du köper en 18-200, men det är inte fel att välja en 18-200 för stort omfång när man enbart vill ha ett objektiv, men köp då i alla fall ett 35/1,8 så du har något att ta med bättre ljusegenskaper och utmanade skärpedjup

Det ser bra ut. Läste någonstans om att man bör ha något slags filter på det för att inte repa linsen när man torkar ren den, är det något och tänka på och vad bör man köpa då?

Går det att sälja mitt gamla kit objektiv 18-55 VR och hur mycket är det i så fall värt? Eller finns det någon vinst i att spara det bredvid superzoomen?

Jag skulle inte göra det om jag var du en 500år i f s även det pengar, men att ha ett reservobjektiv om olyckan är framme, eller bara om du något sammanhang tycker att du inte vill ha ett så stort objektiv på kameran. Sen kan du ju om du vill sälja det ihop med kameran den dag du uppgraderar och då behålla ditt 18-200.
Vist det finns andra bättre objektiv, men vill du ha ett rese/allroundobjektiv kommer 18/200 imponera stort

Då köper jag ett UV filter med.

Funderade faktiskt på ett Nikon 35mm som "nästa" objektiv efter detta.

Såg nu detta

Nikon AF 18-200/3,5-5,6G DX VR II IF ED AF-S "New"
Nikon AF-S DX 18-200/3,5-5,6G IF ED VR II
Nikon AF-S DX NIKKOR 18-200mm f/3.5-5.6G ED VR II

Sen finns ju också Inet
Nikon AF-S DX Nikkor 18-200mm f/3.5-5.6G ED VR II

Vad är skillnaden?.. Hur kan Inet ha så mycket lägre pris än Scandinavian Photo och Cyberphoto?(Även om dem inte har den i lager) Finns det något jag förlorar om jag köper den från t.ex. BH Photo eller Amazon som är USA baserade?

Eftersom jag inte kan redigera min förra post får det bli en ny..

Finns det något att tänka på vid köp av UV Filter? Vad gör prisskillnaden för skillnad?

ANNONS