Annons

objektiv eller kamera

Produkter
(logga in för att koppla)

moue

Medlem
Jag står inför ett klurigt väl.
Jag har en canon 450D med 35mm f2.0, 50mm f1.8 och ett 55-250. Jag. Vill ha något mer vidvinkel och har hittat några fina för 4-5k. Men har även sett att jag kan få en ny nex-5 med 16mm och 18-55 för samma pris. Har någon några bra tips och synpunkter hur jag skall gå till väga?

Om du aldrig använder sökaren på din 450D kanske du kan överväga att byta till en Nex.

Det billigaste sättet att få lite mer vidvinkel är väl annars att köpa en kitzoom. Det vanliga 18-55 kan du säkert hitta för några hundralappar beg.

jag använder i princip alltid sökaren på 450n men det lockar att få en helt ny kamera för samma pris som ett objektiv. dessutom anar jag att nex 5an kanske är lite bättre än min 450.
att köpa ett billigt 18 55 är inte heller lockande då jag vill ha hyfsade grejer. har också ett tidigt 18.55 utan is men är inte riktigt nöjd med kvaliteten på det när jag jämför mot mit 35mm och 50mm.

jag använder i princip alltid sökaren på 450n men det lockar att få en helt ny kamera för samma pris som ett objektiv. dessutom anar jag att nex 5an kanske är lite bättre än min 450.
Fast det är ju ett helt annat sätt att ta bilder -- man håller kameran 40 cm framför ansiktet och tittar på en liten skärm...

Jag har både en NEX 5 och Canon FF och Olympus 4/3 system. Visst kan man fundera över frågan NEX 5 eller nytt objektiv. Kom bara ihåg att man får en beg 40D för 3000:- med avsevärt bättre sökare och byggkvalitet än din 450D som du säkert får sålt med din 18-55 för 2000:- eller kanske 2500:-. Då har du råd med en vidvinkel plus ett bättre kamerahus. F ö gällande just frågeställningen ser jag det så här:

NEX 5+ 18-55 + ev 16/2,8: långsammare AF med rörliga motiv. Obekvämt och ostadigt att hålla framför sig. Fin sensor med lägre brus och möjlighet till HDR i kameran (roligt), fin TFT. Filmning. Kan montera allehanda objektiv med adapter. Kitzoomen är OK, inget mer egentligen - dock bra mittskärpa. Finns idag ingen kompetent modern blixt till ännu.

450D + ny vidvinkelglugg: får ganska fin beg vidvinkel för ganska lite pengar. Optisk sökare, bättre AF på rörliga föremål. Äldre sensor, filmar inte, sämre brus sämre DR. Sämre TFT. Optiska sökaren är liten och täcker ca 95%.

De är väldigt olika kameror: filmning, naturfoto - NEX. Sporr, intresse av fina begobjektiv med AF - 450D/40D.

Hade faktiskt inte tänkt på det med sökare. Det jag mest tänkt fota med vidvinkel är ju just sport.
Kanske det då är bättre att satsa på ett objektiv till min 450 och vid behov uppgradera huset om inte nex5 är så mkt bättre. Filmning är inte intressant för mina behov i dagsläget.

Hade faktiskt inte tänkt på det med sökare. Det jag mest tänkt fota med vidvinkel är ju just sport.
Kanske det då är bättre att satsa på ett objektiv till min 450 och vid behov uppgradera huset om inte nex5 är så mkt bättre. Filmning är inte intressant för mina behov i dagsläget.

Om sport är ett prioriterat motiv skulle jag aldrig satsa på en kamera utan sökare.

Behåll du 450:n och köp en normalzoom.

Antingen Canons 18-55 med IS (mycket bättre än den gamla versionen utan IS) eller någon 17-50 2.8 från Tamron eller Sigma. Eller om budgeten är stor 17-55 2.8 IS från Canon.

Du kan väl ha båda? NEX 5 slumpas bort nu. Skaffa en sån, använd den till vidvinkelbilder och gatufoto (med 16 mm -pannkakan) och filma med den. Kitzoomen verkar f ö vara bättre än Canons. i alla fall enligt test på dpreview.

Om man helt vill byta ut sin dslr mot en NEX så är det nog NEX 7 som gäller, eller möjligen NEX5N med lös EVF. Oled-sökaren i NEX7 har fått entusiastiska applåder, och den nya EVF:en som tillbehör till NEX5N likaså tror jag. Men det blir ju betydligt dyrare.

Jag är själv väldigt sugen på en NEX7 men väntar nog på att byta ut min 40D tills det klarnat lite mer på objektivfronten. Sony har släppt data till tredjepartstillverkare, men vi har inte sett något ännu.

ANNONS
Götaplatsens Foto