Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Objektiv för att fota fåglar

Produkter
(logga in för att koppla)

Strebbe

Medlem
Har en Nikon D90 och vill ha ett objektiv som jag kan fota fåglar med. Det får inte vara spec. dyrt, helst ca 5000-10000 kr. Brännvidden bör väl vara minst 300 mm.

Nikon har ju ett par 300 mm som ska vara prisvärda (ca 5000 kr) men duger det? Eller är det bättre att satsa på något begagnat?

Mvh
Sebastian

För några år sedan var jag i exakt din situation. Jag "fegade ur" och tog ett Sigma 120-400. Mina tankar då var att en zoom skulle vara mer flexibel. I efterhand så vet jag att 99% av bilderna jag tog var på 400 mm. Man kommer aldrig för nära. Sigmat var ett helt ok objektiv för pengarna, MEN den där lilla extra skärpan tog slut efter 300 mm.

Mitt råd skulle vara att gå på Nikons fasta 300/4.0. Det här är ett råd som jag egentligen inte gillar att ge, då ett nytt sådant ligger ca 2000:- över din budget. Fast med lite tur kanske du kan hitta ett begagnat som ryms där inom.

Har som alla andra nikonister varit frågande vad ska man välja för tele, utbudet inom nikon är ju inte så stort om man nu inte vill lägga upp 50kkr eller så. Du kan ju titta på mina fåglar, före mars 2011 tagna med 70-300VR och därefter med nikkor äldre 300/4. Det funkar men det är klart man vill ju helst ha något i 400-500mm. Tycker du ska leta efter en begagnad äldre 300/4 du hittar dem nog runt 4500:- eller om du kan få tag i det nyare AF-S för en 8000:-. Det äldre 300 har väl inte väldens snabbaste AF med en D90, det går dock att begränsa avståndsområdet.

Alternativ till dettta är sigma 120-400.

Jag väntar på ett 400/5,6VR, ett fungerande 80-400VR eller 300/4VR............

Med tanke på att du har en D90 tycker jag du ska titta mest på AF-S 300/4, inte de äldre AF på grund av fokushastigheten.

Skärpemässigt är det kanon, dessutom går det att använda tillsammans med Nikons egna teleconverters till skillnad från de äldre.

ANNONS
Götaplatsens Foto