Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Objektiv för fotografering av skidåkning och cykling?

Produkter
(logga in för att koppla)

John s

Ny medlem
Hej!

Har köpt en Nikon D60 och nu är jag ute efter ett objektiv till den för fotografering av skidåkning och mtb cykling. Det som följde med är på 18-55 mm. Jag ska fota på ganska nära håll.

Jag är helt grön på det här med foto men vill lära mig så skriv till mig som till ett dagisbarn ;).

Vill gärna komma undan till ett bra pris oxo så behöver inte ha ett objektiv av märket Nikon.

Tack på förhand!

Jag ska fota på ganska nära håll.

Om du menar att du kommer vara nära händelsernas centrum så behöver du inte köpa något. 18-55 räcker utmärkt.

Om du däremot menar att du kommer vara långt ifrån, men vill "komma nära", så behöver du ju ett teleobjektiv, t.ex.:
Nikon AF-S DX 55-200/4-5,6G ED VR
eller
Nikon AF-S VR 70-300/4,5-5,6 G IF-ED

Senast ändrad:
Hej!

Har köpt en Nikon D60 och nu är jag ute efter ett objektiv till den för fotografering av skidåkning och mtb cykling. Det som följde med är på 18-55 mm. Jag ska fota på ganska nära håll.

Jag är helt grön på det här med foto men vill lära mig så skriv till mig som till ett dagisbarn ;).

Vill gärna komma undan till ett bra pris oxo så behöver inte ha ett objektiv av märket Nikon.

Tack på förhand!

Vad begränsar dig med objektivet du har? Lättare att hjälpa till om man vet vad det är du saknar.

Edit: Anders hann före...

Nikon AF-S DX 55-200/4-5,6G ED VR
eller
Nikon AF-S VR 70-300/4,5-5,6 G IF-ED

Det är kanske litet tråkigt att rekommendera Nikons egna konsumentgluggar, men de är faktiskt bra! Och det är inte prisvärt att köpa någon tredjepartsglugg, i alla fall inte som alternativ till 55-200. Nikons tillverkas i så stora serier att det blir billigt.

Men, som Andarsarna säger, vi måste veta vad du inte tycker räcker till med 18-55:an.

Det tycks råda en misstanke bland nybörjare att bara för att objektivet kom med "gratis" kan man inte använda det. Det kan man visst, och till väldigt många användningsområden!

Per.

Senast ändrad:
ANNONS
Götaplatsens Foto