Annons

Objektiv för fotografering i butiksmiljö (450D/40D)

Produkter
(logga in för att koppla)

Tomarina

Aktiv medlem
Jag ska foto inredning i butiksmiljö, mest dagligvaruhandeln (ICA, Coop), men ibland även detaljhandeln. Skulle vilja ha ett ljusstarkt objektiv med bra skärpa. Gissar att en vidvinkel (ev normalobjektiv) passar bäst. Kameran är en Canon 450D/40D (APS-C). Tacksam för alla tips! Objektiv från andra tillverkare än Canon är också intressanta.

Hej Tomas,

Jag skulle nog titta mer på ljussättning om jag var dig, dvs att inhandla en bra blixt eller två/tre. Utöka det sen med stativ och paraply/softbox. Samt köra trådlöst.

På så sätt kan du ligga på bländartal som ligger närmare objektivets "sweetspot" än låga f1,4-2,8. Det då om det inte är det korta skärpedjupet du är ute efter.

Bra sida om blixtfotografering med sk. "speedlights"
http://strobist.blogspot.com/

Eller det kanske du redan har?

Det är svårt att ljussätta stora miljöer.

Grunden är stativ, gärna en kraftig vidvinkel (exempelvis Canon 10-22/3,5-4,5 USM), råformat och manuell vitbalans. Det använder mäklarfotograferna.

De som fotograferar montrar på mässor utgår ofta från det befintliga ljuset och lägger sedan till eget ljus om det är ojämt eller dåligt belyst på ett ställe. Men då måste man använda samma typ av ljusskälla som används i butiken i övrigt.

Någon dyrare kameran än Eos 400D behöver du inte.

Jag har fotograferat en del i butiksmiljö. Nu är det lite speciell miljö då jag jobbar och fotograferar i cykelaffär. Cyklar har reflexer och annat elände som försvårar ljussättning och mätning.
Jag använder en Nikon D80 och använder mest kitzoomen 18-55 tillsammans med en SB-800 blixt. Andra objektiv är en fast 50mm f/1,8 samt ett gammalt fisheyeobjektiv som gängas på ett vanligt objektiv.
Ljussättningen är a och o när man fotograferar i butik. Den kan man få jobba mycket med.
Ett par mycket bra tillbehör är ett stativ, trådutlösare och polariseringsfilter.
När det gäller rena produktfoton använder jag ett enkelt och portabelt ljustält från Kjell & Co.
Jag fotograferar uteslutande i råformat.

Tack för tipsen! Du har rätt angående skärpedjupet Henrik, tänkte inte riktigt på det. Iofs så kan kort skärpedjup ibland vara bra för att få objektet att sticka ut i den röriga miljön som det kan vara i en butik.

Jag har tittat på olika lösningar för belysning, bl a en lösning med stativ/softbox. Till vissa fotograferingar så kan det fungera, men ofta så är det många objekt (på olika butiker) som ska fotograferas under kort tid, så bäst vore om man kunde utnyttja belysningen i butiken och/eller en elelr flera "vanliga" blixtar. Iaf till att börja med, vid behov så får jag väl skaffa stativ/softbox/paraply.

Jag funderat på förljande objektiv:

EF 17-40 4.0 L (7300 kr)
EF-S 17-55 2.8 IS USM (9695 kr)
EF-S 17-85 4.0-5.6 IS USM
EF-S 10-22 3.5-4.5 USM (7055 kr)
EF 28 1.8 USM (4457 kr)
Tamron AF SP 17-50/2,8 XR Di-II (3762 kr)

EF 16-35 2.8L II USM hade varit intressant om det inte hade varit för den något häftiga prislappen.(15495 kr) HAr jag glömt något objektiv?

Vid närmare eftertanke så är har även ett bra stativ hamnat på inköpslistan... :)

Missade lägga ut ett pris, EF-S 17-85 4.0-5.6 IS USM kostar 3990 kr.

Är dock mest sugen på EF-S 17-55 2.8 IS USM p g a den fina optiken och bildstabiliseringen.

ANNONS
Götaplatsens Foto