Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Objektiv för Minolta srt101

Produkter
(logga in för att koppla)

Bolinopsis

Medlem
hej hallå!

Har börjat fota med min pappas gamla minolta SLR101 som legat o samlat damm i garderoben...

Nu till min fråga: Var kan jag få tag i objektiv som passar till kameran och som inte kostar skjortan? Skulle vilja ha ett makroobjektiv om det finns att få tag i (har sedan tidigare ett 35mm, 100mm och ett zoom 70-210mm)

Är oxå ute efter en ringblixt (om det finns till modellen )

Tacksam för hjälp och svar!

David Hammenstig

Kolla på tradera, det ligger en del manuella Minoltaobjektiv ute för försäljning där.

Manuella objektiv till en srt 100 finns det ganska mycket av. Se dock upp med vissa nyare MD-optik som har en extra "pinne" på utsidan av objektivet som kan ta i kamerahuset. I västa fall kan man fila bort den, men då kan man inte använda objektivet fullt ut på vissa nyare manuella kameror.

Det finns inge speciell ringblixt till kameran. Du kan använda vilken ringblixt som helst som har en vanlig pc-kontakt (en liten rund kontakt) för synkningen. Bländaren får man räkna ut manuellt med hänsyn till filmkänslighet, förstoringsgrad (utdrag) och ledtal.

ANNONS
Götaplatsens Foto