Annons

Objektiv för storformat på amatör-SLR

Produkter
(logga in för att koppla)

erikabe

Medlem
Hej,

Vad är det egentligen som krävs för att man ska kunna använda en Canon-lins på en storformatskamera. Jag håller just nu på att uppgradera från 350D och funderar på en 550D eller en begagnad 5D. Tanken är att så småningom, när kassan tillåter, uppgradera till en 7D eller 5D mark III. Men jag fastnar i objektivtänkande. Om jag köper en 550D vill jag ju gärna tro att de linser jag köper in till en 550D om några år ska gå att använda till en ny storformatskamera. Så verkar inte vara fallet. Men kan man använda linser anpassade till storformatskameror till en 550D. Hur ser man om en lins är anpassad för storformat eller inte. Tappar bort mig i en djungel av EF, EF-S och USM. IS har jag koll på dock.

Har dessutom en Canon EF 28-105 med makro från en analog kamera, som jag använt på min 350D med bra resultat. Hur blir sådana linser på storformatskameror. Om jag ska börja satsa på en bra linssamling, är det då absolut nödvändigt att köpa en begagnad storformatskamera på en gång?

Hälsnignar,

En desparat före detta analog systemkamerafantast

Hej!

De två olika serierna objektiv (linser är vad objektivet är uppbyggt av) för EOS kameror är EF och EF-s. Objektiv märkta EF-s passar enbart kameror med APS-C-sensor, alltså 550D, 50D, 7D, o.s.v. Objektiv märkta EF passar både kameror med APS-C-sensorer och kameror med fullformatssensorer.

Storformat är något helt annat :)

Storformat/fullformat

Som vanligt blir jag ett steg klokare:
Misstänkte att EF-S endast passar kameror med liten ASP-C, står S för small? Då kan jag alltså investera i ett 550D kamerahus och sedan börja samla på EF-linser som jag kan använda när jag äntligen för uppgradera till fulformat i så fall?

Men känner mig mer förvirrad:
Är inte 7D fullformat alltså? Varför har den då bara en siffra, jag trodde det står för proffsserien? Kan proffsen nöja sig med icke-fullformat? Är alltså mark II och III osv fortsättningen på 5D?

Och så en nybörjarfråga: Vad är skillnaden på storformat och fullformat?

Hej!

De två olika serierna objektiv (linser är vad objektivet är uppbyggt av) för EOS kameror är EF och EF-s. Objektiv märkta EF-s passar enbart kameror med APS-C-sensor, alltså 550D, 50D, 7D, o.s.v. Objektiv märkta EF passar både kameror med APS-C-sensorer och kameror med fullformatssensorer.

Storformat är något helt annat :)

Som vanligt blir jag ett steg klokare:
Misstänkte att EF-S endast passar kameror med liten ASP-C, står S för small? Då kan jag alltså investera i ett 550D kamerahus och sedan börja samla på EF-linser som jag kan använda när jag äntligen för uppgradera till fulformat i så fall?

Men känner mig mer förvirrad:
Är inte 7D fullformat alltså? Varför har den då bara en siffra, jag trodde det står för proffsserien? Kan proffsen nöja sig med icke-fullformat? Är alltså mark II och III osv fortsättningen på 5D?

Och så en nybörjarfråga: Vad är skillnaden på storformat och fullformat?

Om jag får lägga mig i. På din första fråga, vad -S står för vet jag ej, men du har rätt i att de endast passar APS-C kameror. På din andra fråga, jajjemen, EF objektiv passar både APS-C kameror(550D,50D,7D) och Fullformat kameror(5d mark II).

7D är ej fullformat, den har en APS-C sensor, med andra ord lika stor sensor som 550D. Varför den bara har en siffra vet jag ej, men jag kan anta att det kanske är för att den är "top of the line" inom APS-C området?

Proffsen kan gott nöja sig med icke-fullformat. 1D serien har ju APS-H sensorer.

Fullformat: 1x
APS-H: 1,3x
APS-C: 1,6x (1,5x för Nikon)

Det som händer med de mindre sensorerna är att om man jämför med samma bild tagen på en fullformat sensor ser bilden beskuren ut, du kommer närmare. Detta är som du kanske förstått mycket positivt inom djurfotografering, vilda djur, fåglar, flygplan, sport, ja du vet... Varför man inte bara beskär en bild från en fullformat är för att den inte har tillräckligt med pixlar.

Först trodde jag att jag med en 5d Mark II(Fullformat, som jag nu också köpt) kunde beskära bilden för att få samma utsnitt som med min 40D(APS-C). Detta går dock ej, då jag hade behövt ytterligare ~10 megapixlar för att få samma kvalité. Med andra ord köper många proffsfotografer kameror i APS-H/APS-C området för att komma närmare sina motiv. Detta medför även i sparade pengar, då långa teleobjektiv springer upp i pris, ett 800mm Canon går ju loss på cirka 130 000 kr!!! Med ett 500mm Canon på en APS-C kamera får du nästan samma bildutsnitt, men du sparar cirka 60 000 kr. Kameror i APS-C området är oftast även billigare än Fullformatarna, vilket resulterar i ännu mer fickpengar:)

Nu vet jag inte om jag glömt något, och jag kan säkert ha felfelfel någonstans, men det var skönt att skriva av sig lite! :) Förlåt om jag skrev en bok. Och du kan säkert mycket av det här, men jag skrev det inte bara för dig utan även andra som besöker tråden.

Lycka till med ditt fotograferande! :)

/Glad självlärd amatör som bara fotograferat i 1 år men lärt mig mycket genom Fotosidan.

Jag vet faktiskt inte vad s-et står för :) Men det är korrekt uppfattat, skaffar du bara EF-objektiv kommer du att kunna använda dem om du senare skaffar en Canon med FF-sensor (fullformat).

Jag tycker också det är lite ologiskt, men 7D är nog tänkt att fylla luckan mellan xx-serien och 1D-serien, precis som 5D fyller luckan mellan xx-serien och 1Ds-serien. Med xx-serien menar jag alltså t.ex. 50D. 1D-serien är den "snabba" proffsserien (bra för sport), medan 1Ds-serien är den extremt högupplösta serien mer riktad mot studiofotografer. Grova generaliseringar där, men i stort. Helt korrekt, "mark x" är nya modeller av 5D-, 1D- och 1Ds-serierna. Det finns 5D, 5D mk2, 1D, 1D mk2, 1D mk3, 1Ds 1Ds mk2, o.s.v.

Fullformat, eller FF, kallar man de sensorer som har samma storlek som en vanlig filmruta, alltså 24x36 mm. Sen finns mellanformat, med ännu större sensorer, allt från 36x36 mm till typ 36x50 mm. Storformat syftar på ännu större format, med negativstorlekar från 10x13 cm upp till 50x60 cm. Så stora digitalsensorer finns dock inte (ännu), så där pratar vi fortfarande hederlig film :)

Rättelse: Det finns scannande "sensorer" för storformat, men mig veterligen ingen

Tillägg: Länk till bild på storformatskamera: http://hem.passagen.se/leosir/lundell/lundell_1.htm

Senast ändrad:
Aha

Storformat är den gamla hederliga termen storformat, som t.ex. Hasselblad. Då förstår jag. Tack Walle, för den noggranna redogörelsen för Canons modellserier, känner mig mogen att googla vidare på ämnet nu.

Det är intressant det Andre säger om chip i mindre format för sport- och djurfotografer. Det hade jag absolut inte tänkt på. Jag förstår inte riktigt din förklaring. Hur kan ett mindre chip ge mer skärpa på lägre MPX, rent tekniskt? Är det någon som har bra boktips för den som går från analog till digital. Jag känner att böcker i digital fotografi sällan förklarar hur det egentligen fungerar. Det är sådan skillnad. Den analoga tekniken var så logisk och enkel att förstår och nu finns det så många faktorer som spelar in rent mekaniskt (alltså hur själva kameran är uppbyggd) och elektroniskt med många funktioner att hålla reda på.

Jag har dock tänkt på hur mycket man har vunnit i skärpedjup i allmänhet och eftersom jag gärna vill åstadkomma bilder med samma låga skärpedjup som med min analoga kamera vill jag gärna gå över till fullformat. Saknar också att kunna använda kornigheten som uppstår med snabba fimer eller i dåligt ljus i analogt foto. Det är mycket att vänja sig vid.

Det är intressant det Andre säger om chip i mindre format för sport- och djurfotografer. Det hade jag absolut inte tänkt på. Jag förstår inte riktigt din förklaring. Hur kan ett mindre chip ge mer skärpa på lägre MPX, rent tekniskt? Är det någon som har bra boktips för den som går från analog till digital. Jag känner att böcker i digital fotografi sällan förklarar hur det egentligen fungerar. Det är sådan skillnad. Den analoga tekniken var så logisk och enkel att förstår och nu finns det så många faktorer som spelar in rent mekaniskt (alltså hur själva kameran är uppbyggd) och elektroniskt med många funktioner att hålla reda på.

Jag har dock tänkt på hur mycket man har vunnit i skärpedjup i allmänhet och eftersom jag gärna vill åstadkomma bilder med samma låga skärpedjup som med min analoga kamera vill jag gärna gå över till fullformat. Saknar också att kunna använda kornigheten som uppstår med snabba fimer eller i dåligt ljus i analogt foto. Det är mycket att vänja sig vid.

Inte chip. Sensor. I digitala kameror är det en sensor istället för film. När du beskär den större sensorn med fler pixlar, för att få samma bildutsnitt som om du tagit bilden med den mindre sensorn med mindre pixlar, skär du bort för många pixlar. Därmed går det inte - som jag först trodde - att beskära en bild från Fullformat för att få samma bildutsnitt och samma kvalité. Hoppas du förstår, alt. att någon annan kan förklara ännu enklare :)

Alltså det är inte det totala antalet pixlar som har betydelse utan pixeldensiteten, antalet pixlar per mm^2. Har man 12 mp på en stor och en liten sensor har ju den lilla sensorn alltså högre pixeldensitet.

När det gäller FF mot APS-C är FF 2,25 ggr större än APS-C. Alltså skulle en FF sensor ha 2,25 ggr högre upplösning än APS-C kameran har och då hade man kunnat beskära FF-bilden så den blev exakt likadan som APS-C-bilden.

Nu är det ju bara den högre upplösningen i den delen av bilden man använder i exemplet med det långa teleobjektivet som blev ännu längre som gör att det finns någon fördel med en APS-C i det läget.

Hasselbladare är faktiskt inte storformat, de är mellanformat. Bara för att krångla till det ytterligare :)

Misstänkte att EF-S endast passar kameror med liten ASP-C, står S för small?

S:et skall enligt uppgift stå för "short back focus", vilket innebär att objektivet får sticka in längre i kamerahuset än vad som är möjligt med vanliga EF-objektiv. Då spegeln är större på fullformat (35 mm) och APS-H (1D) kan den slå i det bakersta linselementet, av detta skäl är objektiv med EF-S fattning inte möjliga att montera på en kamera med större sensor än APS-C (crop).

Det som kan vara värt att känna till är att det endast är Canon som använder EF-S, tredjepartstillverkarna (Sigma, Tamron och Tokina) använder den vanliga EF fattningen. Deras objektiv avsedda för APS-C går därför fysiskt att montera på kameror med större sensor, men då objektiven inte tecknar ut fullformat får vi svarta hörn. Ibland går dock vissa bränvidder hos en zoom att använda, men inte andra.

Därmed går det inte - som jag först trodde - att beskära en bild från Fullformat för att få samma bildutsnitt och samma kvalité.
Det beror helt på hur många pixlar sensorn för FF har. Det finns ingen lag som säger att en sensor av storlek APS-C måste ha fler pixlar än motsvarande yta i mitten av en sensor av storlek FF. Kan man tillverka pixlar av en viss storlek på en liten sensor kan man tillverka (fler) pixlar av samma storlek på en större sensor.

Med dagens FF-sensorer med 24MP går det utmärkt att beskära ner till APS-C.

Med dagens FF-sensorer med 24MP går det utmärkt att beskära ner till APS-C.

Njaa...

En 12 mp APS-C har samma pixeldensitet som en 27 mp FF. Dessutom har ju Canon ett par APS-C med 17 mp eller något, då är vi uppe på 38 mp på en FF med samma pixeldensitet.

Men visst, med 24 mp har man ju iallafall helt OK upplösning beskuret till APS-C :)

Nästan. Hasselblad är mellanformat! Storformat är ännu ett snäpp större film. Sådana kameror kan, såvitt jag vet, bara användas på stativ.
När man tittar på gamla amerikanska spelfilmer och journalfilmer ser man ofta pressfotografer som använder kameror med filmformatet 4x5 tum, dvs storformat, på fri hand och med jättestora lampblixtar. I Europa var det vanligare med mellanformatskameror som Rolleiflex med formatet 6x6 cm.

Olle

Nackdelar?

Om det är så att objektivet sticker in en del i kameran, finns det någon nackdel att använda ett EF-objektiv på t.ex. en 550D snarare än ett EF-S-objektiv?

Nackdelen gäller nog främst vidvinkelobjektiv. Eftersom EF-objektiven är gjorda för ett större sensorformat, där dom blir mer vidvinkliga, så är de oftast större, tyngre och framför allt dyrare än EF-S-objektiv med samma brännvidd.

Olle

Format på det som bilden registreras på

Hej, här är ett inlägg från en som var med "före" det digitala.

Format på dåvarande kameror:
" Minox";( på 16 mm film) 8x11 mm
"halvformat" (på 135 fil): 24x18 mm
" småbild" (135 film) 24x36

Mellanformat: (på rullfilm 44 alt 58 mm alt "70 mm" perforerad film)
42x42 mm, 42x58 mm, 58x58; 58x88 mm

"Storformat" ( oftast bladfilm i kasset eller glasplåt)
9x12 cm, 12x16, 13x18, 18x24 .... osv, elelr ofta i "tumformat", från 4x5" och uppåt.

Reprokameror och andra "bänk/bälgkameror kan ha filmformat upp mot 50x60cm.

/ Mats G

Format på dåvarande kameror:
" Minox";( på 16 mm film) 8x11 mm
Om man skall vara petig så används operforerad 9,5 mm film till Minox.
Det fanns dock många andra miniatyrkameror som använde 16 mm film. Mamiya och Minolta är ett par exempel. De hade filmformatet 10x14 mm.

Olle

ANNONS
Götaplatsens Foto