Annons

Objektiv för vimmelfotografering

Produkter
(logga in för att koppla)

Acizzej

Medlem
Hej!

Jag ska fota på en fest och undrar vilket objektiv jag bör använda.
Har kitobjektivet 18-55mm och ett fast 50mm.
Ljusmässigt är ju det fasta bättre men det blir kanske jobbigt när det är 50mm. Jag kommer använda blixt, så kanske ej gör något att kitobjektivet inte är så bra ljusmässigt?

Sedan undrar jag även hur man gör för att fokusera när det är så mörkt? Har innan haft problem med att objektivet inte vill hitta personen ifråga och fokusera.

(Obs, detta är första gången jag skriver här, så är inte säker på om jag hamnade i rätt kategori och det finns säkert svar på mina frågor, men försökte leta men hittade ej)

:)
 

Grevture

Aktiv medlem
Teknikredaktör
Hej!

Jag ska fota på en fest och undrar vilket objektiv jag bör använda.
Har kitobjektivet 18-55mm och ett fast 50mm.
Ljusmässigt är ju det fasta bättre men det blir kanske jobbigt när det är 50mm. Jag kommer använda blixt, så kanske ej gör något att kitobjektivet inte är så bra ljusmässigt?

Sedan undrar jag även hur man gör för att fokusera när det är så mörkt? Har innan haft problem med att objektivet inte vill hitta personen ifråga och fokusera.

(Obs, detta är första gången jag skriver här, så är inte säker på om jag hamnade i rätt kategori och det finns säkert svar på mina frågor, men försökte leta men hittade ej)

:)
Hej!

Med blixt så spelar det som du säger mindre roll att zoomen är ljussvagare. Proffsriggen för vimmelfoto är ju ofta en 24-70 + blixt, men då gärna nedbländat för att få skärpedjup, precis vad du får med 18-55 + blixt.

Nu vet jag inte exakt vilken kamera eller vilken blixt du har, men det är inte ovanligt att blixten kan hjälpa kamerans autofokus med lite ljus (ofta infrarött osynligt) som gör det lättare för autofokusen att hitta. Plus att det som vanligt delvis är en träningsfråga - du kommer troligen få fler keepers i slutet av kvällen än i början.
 
ANNONS