Annons

Objektiv - fotografera människor.

Produkter
(logga in för att koppla)

avslutat medlemskap 110525

Guest
Jag har beslutsångest över vilket objektiv jag ska köpa till min digitala systemkamera. Canon.

Jag vill främst använda objektivet till porträttfotografering,
fotografera människor i allmänhet (allt från när- till kroppsbilder).
Jag har kollat runt och funderar på 50/1,4 USM.

Jag bör tillägga att jag har en budget på 5000:-, max.

Mina frågor:
Fungerar det för mina ändamål?
Vad finns det annars för alternativ?

En fråga av ren nyfikenhet: Bästa objektivet för att fotografera människor?

(Självklart är svaren individuella och det är en smaksak men jag är nyfiken.)

50/1.4 fungerar utmärkt till ändamålet. Gissar att du har en 1.5/1.6 cropskamera. Annars tycker jag 50mm är lite väl kort. En favorit är annars 85/1.8. Men den är lite svårare om du vill ha helkroppsbilder. Ger dock underbara ansikts och halvkroppsbilder. Utomhus funkar 135/2.0 fint. Denna har jag dock inte hunnit testa än(fick den idag). Men rent brännvidsmässigt vet jag att den funkar då jag innan använde 70-200/2.8 som förövrigt är ytterligare ett alternativ. De två senare ligger lite över din budget men går att hitta för runt 7-8k begagnat.

//Jerka

Edit: För att svara mer konkret på din fråga så hade jag hellre valt 50/1.8 OCH 85/1.8(totalt ca 4500 kr) än 50/1.4(ca 3300kr).

Senast ändrad:
Jag har en 350D, är 50 för kort då, tro?

Tack så mycket för svaret :)

Nej. Med en cropkamera så är det inte för kort. Inomhus kan det tom vara för långt om du vill ha helkroppsbilder och rummet du är i inte är så stort.

Jag får fundera lite när det gäller avståndsmässigt då. Tack :)

Ett tips är ju annars att söka bilder här på fotosidan som är tagna med de olika alternativen. Då ser du vilka resultat och möjligheter du kan vänta dig.

Tack för tipset. Jag har dock testat det men blir inte klokare :)

Jag sökte igen, det var ett tag sedan jag gjorde det.

Nästan alla bilder med 50/1,4 är "grusiga".
Beror detta på objektivet?
Eller bara på att Fotosidan inte tillåter större bilder (KB-mässigt) så att man måste skära ner på kvalitén.
(Frågan riktas till dom som själva ha objektivet och laddat upp bilder.)

analfisk skrev:
Jag sökte igen, det var ett tag sedan jag gjorde det.

Nästan alla bilder med 50/1,4 är "grusiga".
Beror detta på objektivet?
Eller bara på att Fotosidan inte tillåter större bilder (KB-mässigt) så att man måste skära ner på kvalitén.
(Frågan riktas till dom som själva ha objektivet och laddat upp bilder.)

Att många bilder verkar brusiga, för jag antar att det är det du menar beror troligen på att det är ett så ljusstarkt objektiv att man faktiskt kan ta bilder i befintlig inomhusbelysning om man bara skruvar upp iso lite. Med mindre ljusstarka objektiv får man i liknande situationer istället använda blixt.

Men att det skulle bero på själva objektivet behöver du inte oroa dig för. Vågar garantera att du inte blir missnöjd med en 50/1.4 rent kvalitetsmässigt. Däremot vågar jag inte gissa vilka brännvidder du trivs med. Jag har inte själv 1.4 men väl 1.8 och det är inte så stora skillnader mellan dem egentligen. Men de skillnader som finns är då till 1.4:ans fördel. De mest påtagliga skillnaderna är först och främst att 1.8 är en plastleksak i jämförelse samt att bokehn(det som är ur fokus) är vackrare/mjukare på 1.4:an
Men är du väldigt osäker på vilken brännvidd som kommer att passa dig så föreslår jag att du införskaffar dig en 50/1.8 först. Den är mycket bra rent optiskt och kostar inte mer än 1000 kr ny. Går att hitta beggad för 6-7 hundra.
Alternativet är förstås att införskaffa en vanlig kitzoom om du inte redan har det. 18-55 går också att hitta för 5-6 hundra kronor och kan då ger dig en fingervisning om vilka brännvidder du trivs med eller saknar. Den optiska kvaliten är dock betydligt sämre på kitzoomen än den är på de ovan nämnda alternativen. Hoppas att detta hjälpte lite.
//Jerka

ANNONS
Götaplatsens Foto