Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Objektiv från analog Minolta till digitalkamera?
- Trådstartare LazyStardust
- Start datum
larsborg
Aktiv medlem
Så - är det här Ditt råd till Moa?
Du skrev tidigare, nedan, lovord till 7D, även om en 300mm (?) glugg, samt Zeiss kompaktzoom 16-80ZA, ren komik alltså, att du då frågar, var är de övriga råden till Moa!
"Nu håller vi på att gå rätt OT - ;-)
Jag kommer sldrig att sälja mitt sista D7D-hus. Just nu har jag två, men ett kommer alltid att finnas kvar, oavsett vad jag har för övrigt. Jag har vant mig att få lite extra "snik"tele gm. brännviddsförlängningen och jag vill väldigt gärna behålla det. Att ersätta det jag just nu har, 300/2,8+1,4xTC+1,5crop ( = "630" mm ), kräver att jag investerar i ett 400/4,5 och det kostar från 20k begagnat, nytt vågar jag inte ens tänka mig. 2,0xTC är ett så dåligt alternativ att jag helst undviker det.
För att återgå till att lotsa fram Moa;
Jo, kit-gluggen 18-70 är bättre än sitt rykte och ger ett bra omfång, dagspriset på Ebay är EUR35, klart överkomligt. Listpriset för de kvarvarande nya exemplar som dröjer sig kvar i hyllorna är skrattretande högt. Jag är ingen vän av 16-80ZA, som jag tycker är överreklamerad. Däremot vill jag klämma på 16-105 och se vad den går för - till en fjärdedel av ZAs pris kan den vara riktigt intressant."
Lennart Sjöberg skrev:
Men snälla - är inte meningen att denna tråd ska lotsa Moa rätt? Vad vi själva kommer att välja och vad vi eventuellt vill ha i väskan "om nå't år" är väl väääääldigt OT?
Jag kommer sldrig att sälja mitt sista D7D-hus. Just nu har jag två, men ett kommer alltid att finnas kvar, oavsett vad jag har för övrigt. Jag har vant mig att få lite extra "snik"tele gm. brännviddsförlängningen och jag vill väldigt gärna behålla det. Att ersätta det jag just nu har, 300/2,8+1,4xTC+1,5crop ( = "630" mm ), kräver att jag investerar i ett 400/4,5 och det kostar från 20k begagnat, nytt vågar jag inte ens tänka mig. 2,0xTC är ett så dåligt alternativ att jag helst undviker det.
För att återgå till att lotsa fram Moa;
Jo, kit-gluggen 18-70 är bättre än sitt rykte och ger ett bra omfång, dagspriset på Ebay är EUR35, klart överkomligt. Listpriset för de kvarvarande nya exemplar som dröjer sig kvar i hyllorna är skrattretande högt. Jag är ingen vän av 16-80ZA, som jag tycker är överreklamerad. Däremot vill jag klämma på 16-105 och se vad den går för - till en fjärdedel av ZAs pris kan den vara riktigt intressant."
FlyerOne
Aktiv medlem
Re: Ditt objektiv passar på alla Minolta och Sony DSLR-kameror

Kan väl lägga till ytterligare lite foto-historisk allmänbildning: Alpha var också namnet på Minoltas modernare kameror i Japan. T.ex. hette min favoritkamera Minolta Alpha 7 i Japan, Dynax 7 i Europa och Maxxum 7 i USA. Eller har jag kommit för mycket OT nu?
Den officiella stavningen för Minolta-Sonys objektivfattning är Alpha. Jag skrev istället hur det uttalas, vilket jag skyller på att jag råkade skriva vid en något sömning tidpunkt - "miss i nassen"...FlyerOne skrev:
... med Alfa-bajonett ...
Kan väl lägga till ytterligare lite foto-historisk allmänbildning: Alpha var också namnet på Minoltas modernare kameror i Japan. T.ex. hette min favoritkamera Minolta Alpha 7 i Japan, Dynax 7 i Europa och Maxxum 7 i USA. Eller har jag kommit för mycket OT nu?
larsborg
Aktiv medlem
Aktiv medlem
Off Topic eller ej

För min personliga del störs jag inte alls av ifall man gör sitt inlägg lite matigare genom att gå lite utanför trådskaparens rubrik. Det blir gärna väldigt torrt ifall man strikt håller sig inom en smal rubrik.
Om däremot tråden växlar in på ett helt annat spår, så blir det förstås aktuellt att antingen styra den tillbaka igen, eller öppna en ny tråd.
Vi är säkert överens om att det JUST NU antagligen inte är aktuellt för Moa att investera i vare sig en FullFormatare eller ett 300 mm-objektiv, MEN glöm inte att Moa skrev:
Hamnar jag för mycket OT ifall jag säger att jag själv avser att investera i detta objektiv + en Sony A700 så fort jag drabbas av lyckan att få ett jobb, och att behålla min D7D som backup...
Exakt! Därför måste vi emellanåt låta "de otrogna" få skåda ljuset...larsborg skrev:
Inte alls OT, utan OK!
Denna allmänbildning har vi alla Minolta trogna, senare K-M/Sony trogna!
För min personliga del störs jag inte alls av ifall man gör sitt inlägg lite matigare genom att gå lite utanför trådskaparens rubrik. Det blir gärna väldigt torrt ifall man strikt håller sig inom en smal rubrik.
Om däremot tråden växlar in på ett helt annat spår, så blir det förstås aktuellt att antingen styra den tillbaka igen, eller öppna en ny tråd.
Vi är säkert överens om att det JUST NU antagligen inte är aktuellt för Moa att investera i vare sig en FullFormatare eller ett 300 mm-objektiv, MEN glöm inte att Moa skrev:
Detta gör att jag inte anser att det falla ur ramen att nämna vare sig FF eller 300 mm objektiv. Moas passus var också anledningen till att jag själv tog upp såväl Sony A700 som Carl Zeiss DT 16-80/3,5-4,5 ZA i mitt inlägg. När det gäller detta objektiv (vilket jag följaktligen inte anser vara Off Topic att diskutera i denna tråd) så rapporteras det vara optiskt bättre än någonting annat som finns på marknaden idag, till något system. Byggkvaliteten har man inte alltid varit lika nöjd med. Några har fått byta ut sina 16-80 direkt, så leveranskontrollen är tydligen ännu inte vad den borde vara. Rapporterna har handlat om att detta objektiv levererar en enastående bildkvalitet, såvida man inte råkar få en "melon". Då är det istället rejält dåligt, och får bytas ut (vilket uppenbarligen inte har varit några problem att göra för dem som har behövt detta).LazyStardust skrev:
...Nu vill jag skaffa en någorlunda proffsig digitalkamera...
Hamnar jag för mycket OT ifall jag säger att jag själv avser att investera i detta objektiv + en Sony A700 så fort jag drabbas av lyckan att få ett jobb, och att behålla min D7D som backup...