Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Objektiv nr 2 till Nikon D40?

Produkter
(logga in för att koppla)
Vad rekommenderar ni mig?
Nybörjare, fotar det mesta som kommer i min väg. Förkärlek för lite makro, stilleben (blommor) djur och porträtt. Men saknar lite mer zoom.
Har nu kitobjektivet 18-55.
Funderar på 70-300 m makro, tamron eller Sigma? Budgeten är självklart högst begränsad just nu. Säg max 2000 kr.
Hemskt tacksam för svar spec från er med egen erfarenhet av objektivet.

Jag kan starkt rekomendera Nikons 55-200 vr eftersom den är hyfsat skarp och prisvärd och är betydligt bättre än både Tamron och Sigmas 70-300 :) även fast du vill ha macro så är det ju inte riktig macro på något utav objektiven utan då får du köpa dig ett riktigt som kostar mellan 2-20kkr ;)

vill du ha en bra macro så är tamron 90/2.8 ett mycket bra alternativ
och vill du ha en billig zoom så satsa på nikon 55-200 vr
bara att fundera på vad du prioriterar och det är bättre att satsa på ett bra objektiv det har du igen i framtiden.

Vad rekommenderar ni mig?
Nybörjare, fotar det mesta som kommer i min väg. Förkärlek för lite makro, stilleben (blommor) djur och porträtt. Men saknar lite mer zoom.
Har nu kitobjektivet 18-55.
Funderar på 70-300 m makro, tamron eller Sigma? Budgeten är självklart högst begränsad just nu. Säg max 2000 kr.
Hemskt tacksam för svar spec från er med egen erfarenhet av objektivet.

Hej, kan inte Nikon objektiven då jag är "Canonist" men glöm inte bort möjligheten att du kan använda mellanringar för makrofunktionen om du skaffar ett hyggligt telezoom.
/Anders

ANNONS
Götaplatsens Foto