Jag har tyvärr inte så stor erfarenhet av Canons objektivutbud. Tar du porträtt kanske ett ljusstarkare objektiv kan vara önskvärt, dels för att kunna få kortare skärpedjup men även för att kunna fotografera när det är lite ljussvagare. De tenderar dock att kosta en slant om man inte satsar på de traditionella ljusstarka normalobjektiven (50mm). För landskap kan nästan vilket objektiv funka, beroende på vad det är man plåtar i landskapet. Det jag saknade själv var en lite mer ordentlig vidvinkel att komplettera mitt kitobjektiv med.
Filter tycker jag inte du behöver något till din digitalkamera för porträtt inomhus. Ska du skaffa filter till en digitalkamera är cirkulärt polfilter det som är svårt att simulera i dator. Färgkorrektionsfilter kan du "ersätta" med vitbalansinställning i kameran.
Har du funderat på stativ annars? Jag använder mitt stativ både till porträttfotografering inomhus (det är lättare för motivet att sitta still i svagt ljus än det är för mig att hålla kameran still) och vid landskapsfotografering. Med din budget kan du kanske ha råd både med ett bra stativ och en billig ljusstark 50mm.