Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Objektiv som startpaket ?!

Produkter
(logga in för att koppla)

Stoffe69

Aktiv medlem
Jag har precis köpt en 300D med kitobjektivet, Jag är inte så insatt i objektiv, men vet att det jag saknar är ett "macro" objektiv samt ett med ordentlig zoom.

Jag hade tidigare en Powershot A80 och hade fler alternativ med denna enkla kamera än jag har med den nya och kitobjektivet.

Vad ska jag välja som är mest prisvärt ?

Jag är fullt inställd på att byta/köpa nya objektiv om något år när jag lärt mig mer och kanske "växt ur" de objektiv jag köper nu.

Gärna förslag på sånt som finns begagnat eftersom jag fortfarande är i upplärningsfasen och inte behöver proffsgrejer....än

Makro

Ett mycket bra och prisvärt makroobjektiv är Tamron SP 90/2.8 Di Macro 1:1.
En ganska lång benämning vars sista del betyder att bilden på sensorn kan bli lika stor som i verkligheten, dvs ett frimärke fyller hela bilden. Detta objektiv är även ett uppskattat porträttobjektiv. Det finns dock flera alternativ.

Zoom är mycket svårare att ge goda råd! Tyvärr får alla objektiv med större område än ca 2x ge avkall på skärpa. Vill du ha "slit och släng"-gluggar för point-and-shoot finns det en uppsjö att välja på. Vill du ha riktigt bra gluggar är det bara att söka bland trådar och recensioner.

Kolla radannonser, blocket, koll och tradera för begagnat.

/AnWi

Ett zoom med makro som många är väldigt nöjda med är Sigma APO 70-300mm.
Med den kan du ta närbilder ned till skala 1:2 vilket är bra. Samtidigt så får man ett ganska långt avstånd till motivet vilket också är bra om man vill plåta fjärilar och liknande ute i naturen. Det är ett mycket prisvärt objektiv som många börjar med som "nybörjare" och sedan gärna behåller ett tag.
Med kitobjektivet och en telezoom så har du ett bra paket att plåta med.

ANNONS
Götaplatsens Foto