Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Objektiv till 300D + filter

Produkter
(logga in för att koppla)

Tokfnatt

Aktiv medlem
Under julen har jag blivit en lycklig förälder, förlåt mig, ägare till en 300D. Till kitet hörde även ett 18-55 objektiv, och jag känner redan nu att det begränsar mig lite. Min gamla stenålders Chinon CE-4 har 35-70 och makro, och något sådant skulle jag nog eftersträva till 300D. (Ännu större möjlighet till att zooma närmare är ju heller inte helt fel iof)

Min fråga är alltså följande, vad ska jag tänka på vid köp, och finns det något objektiv som någon kan rekomendera?

Har sedan en fråga angående filter. På min analoga har jag ett skylightfilter, mest som skydd för objektivet, vad jag förstår bör jag använda ett även på min 300. Vad rekommenderas då, ett skylight eller ett uv?

Sedan har jag bara en generell undran angående 300D... Jag upplever att jag ibland inte kan använda den största bländaren manuellt, att det ibland fungerar, medan ibland inte. Vad gör jag för fel?

Objektiv toppklassad i FOTO (nr9/2003) och har ett riktigt bra pris.

Tokfnatt skrev:
Har sedan en fråga angående filter. På min analoga har jag ett skylightfilter, mest som skydd för objektivet, vad jag förstår bör jag använda ett även på min 300. Vad rekommenderas då, ett skylight eller ett uv?

Spelar ingen större roll..jag använder UV.

Tokfnatt skrev:
... Jag upplever att jag ibland inte kan använda den största bländaren manuellt, att det ibland fungerar, medan ibland inte. Vad gör jag för fel?

VIlket läge kör du i? "M" ?
18-55:an har ju olika stor bländare vid olika brännvidder..det kan inte vara att du luras av det?

Senast ändrad:
ANNONS
Götaplatsens Foto