Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Objektiv till 300D som motsvarar minolta 7i?

Produkter
(logga in för att koppla)

j.asplund

Aktiv medlem
Jag har en minolta 7i som jag är mycket nöjd med förutom på några punkter. Jag skullle nämligen vilja ha:

Bättre sökare
Snabbare autofokus
Lättare att ställa in manuell fokus
Möjlighet till kortare skärpedjup
Möjlighet till högre ISO-tal än 100 (ja på 7i blir det på dock för grynigt över 100)
Ev. längre tele.

Jag funderar därför på att köpa mig en 300D när plånboken medger till det. Jag undrar dock vad jag bör ha för objektiv till. Jag använder ej så ofta kortare brännvidder så det blir en senare prioritering men jag vill ha motsvarande 200 mm eller mer. Dessutom vill jag bibehålla de goda macroegenskaperna som 7i:n har (närgräns på 25 cm vid motsvarande 200mm). Blir detta väldigt dyrt?

Dom enda som har just ett sådant objektiv är väl för närvarande Sigma. Deras Sigma 18-125/3.5-5.6 Men det är då rätt ljussvagt och är inget makro objektiv. Dock finns det dedikerade makron från billigt till rätt dyrt. Alltiett objektiven till DSLR är oftast inte så mycket att hänga i granen.

Annars är ju ett 28-135/3.5-5.6(motsvarande ~44-216 på en 300D) ett bra val. Der har en närgräns på runt 30cm och har både IS och USM samt är hyggligt skarpt överlag och riktigt skarpt på en del brännvidder. Speciellt om du då har kitobjektivet för den lilla vidvinkeln dom gånger man kan behöva ha den.

ANNONS
Götaplatsens Foto