moserArtist
Medlem
Typo fel 2.8 förståss! 
Jag har inte använt 16-35 tillräckligt men visst har den en väldig sk "distortion"...
Jag har inte använt 16-35 tillräckligt men visst har den en väldig sk "distortion"...
Plusmedlemskap kostar 379 kr per år
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Photocon skrev:
Telezoom: 70-200/4L is usm är riktikt bra. Vill man inte ha bildstabilisator och komma billigare undean med bibehållen kvalitet sparar man några tusenlappar på att välja versionen utan bildstabilisator.
Mvh/Lennart
Laesk skrev:
Känns dumt å rätta en sån gammal räv som dig Lennart,men "med IS" är mycket skarpare än utan.
http://www.the-digital-picture.com/...CameraComp=9&SampleComp=0&FLIComp=0&APIComp=0
Generellt kan jag int säga om du har helt rätt/fel. Mina erfarenheter bygger bara på att en kompis har en 70-200/4 is usm, en kollega 70-200/4 och jag själv 70-200/2.8 is usm.
Utifrån dessa gluggar testde på en 1DsMkII och stativ med full öppning på alla (såväl 50x brännvidden som närgränsbilder) så blev det jämnt skägg mellan de ljussvagare telena, där det ena saknade is. Bländad till f 4 var det väldigt svårt att se någon skillnad alls.
Men det kan ju slumpa sig så att dessa 3 ex betdde sig så. Min erfarenhet från L-gluggar är tyvärr att de, trots sitt pris, skiljer ganska mycket från ex till ex Vilket inte är så bra. Många behöver justeras efter leverans.
Däremot har jag hört från så många håll an 4:an är skarpare än 2.8:an att jag tror det är helt sant. Har själv varit inne på att byta till ett sådant. Men jag behöver verkligen det extra steget i ljusstyrka.
Men egentligen verkar det besynnerligt att en glugg med IS skulle vara skarpare än en motsvarande utan IS. Med avslagen IS som man måste ha på trebensstativ tycker jag resultatet borde bli detsamma om gluggarna är likadant kalibrerade.
MVH/Lennart
Photografer skrev:
Hur stor är denna påstådda skillnad mellan dessa olika telezoomar från Canon 70-200 f2.8 och f4.0 med eller utan IS
Får känslan av att vissa tycker den är stor andra mindre och eller helt försummbar.
Kan det vara så att man vill att de "billigare" objektiven skall vara lika bra eller bättre bara för att man inte vill betala mer ? (bara en tanke)
Om f4.0 är skarpare så är det ju helt klart en fördel för dom som klarar sig med bländare f4,vi andra som vill ha eller behöver f2.8 får väl gilla läget och hålla till godo med den skärpa gluggen ändå ger.
//Peter Olsson
Photocon skrev:
På de ex jag testat (som jag skrivit om tidigare) uppfattar jag skillnaden som mer eller mindre försumbar. I själva verket så jag inte kan se ngn avgörande skillnad alls mellan 70-200/4 L is usm och 70-200/2.8 L is usm när den senare är nedbländad till f 4.0.
Dock är den ljusstarkare varianten känsligare för flares. Vid 2.8 är mittskärpan väl i klass med den ljussvagare varianten på f 4.0. Däremot dyker skärpan ut mot hörnen med 2.8 lite mer, vilket är självklart. Isynnerhet på en 5D, 1DsMkII som har FF-sensor.
Skillnaden upplever jag som ännu mindre vid full öppning på resp glugg vid användning exv en 40D med croppad sensor.
Din tanke om "viljan att de billigare ska vara bättre" kanske det ligger något i rent allmänt. Tror inte det är så i just jämförelsen mellan dessa två gluggar. De är likvärdigt byggda och enda skillnaden är kostnaden för den glasmassa som ska fixa 1 stegs högre ljusstyrka.
Personligen ser jag dem som helt likvärdiga med 2 olika ljusstyrkor.
Nu är ju inte den ljussvagare varianten med is någon speciellt billig glugg. Jag skulle gärna byta p g a vikten, men jag är beroende av ljusstyrkan.
Har sett annonser här FS där folk vill byta "åt båda hållen". Dvs ljusstyrka 4 mot 2.8 och 2.8 mot 4. Beror säkert på vilka behov man har.
Slutligen har 70-200/2.8 L is usm en enorm fördel framför sitt ljussvagare syskon: Vill man dubblera brännvidden via en 2x extender är det en rejäl skillnad mellan f 5.6 och f 8 när vi diskuterar slutartid som fordras vid exv 400mm.
Lennart
Danlo skrev:
Ett litet tips (utan att ha lusläst hela tråden) är att köpa ett nytt manuellt nikkor 50mm/1:1,2 från Hongkong (ebay) (blir väl ca 4000 inkl. frakt och moms/tull) och en Canon-Nikon-adapter.
Då får du ett svinskarpt fantastiskt ljusstarkt allaround-objektiv för en tredjedel av Canons motsvarighet.. Dock utan autofokus.. Men va ska man med det till?