Annons

Objektiv till Canon 700D

Produkter
(logga in för att koppla)

Resare84

Medlem
Hej.
Skulle behöva råd angående nytt objektiv till min eos 700D.

Köpte ett tamron 18-200mm till kameran, vilket efter testanvändning och kommentarer från andra på fotosidan inte verkar vara ett bra objektiv.
Autofokus klickar heller inte riktigt mellan kameran och objektivet, stor skillnad gentemot objektivet som medföljde kameran (canon 18-55)

Så, jag vill alltså byta ut mitt Tamron 18-200mm.
Har ett Canon EF-S 18-55mm IS STM (är detta ett bra standardobjektiv för vardagsfoton osv.?

Jag föredrar att fota i naturen. Landskap och friluftsbilder så jag tycker om att vara ute och vandra.
Så jag önskar ett objektiv för det ändamålet.

Om möjligt får det kosta max runt 3000kr. Jag behöver inte ha ett jätteavancerat. Men vill ändå ha ett som är tillräckligt bra utan att skärpan blir sämre.

Ytterligare fråga gällande stativ. Vad är eran erfarenhet av enbensstativ? Har ett 3 bens, men överväger ett enbens som tillägg då det är lättare på längre vandringar. Eller är det lika bra o glömma det och använda sig av det man hittar som stöd ute?

OBS! Jag förstår nästan ingenting av objektiv och dess betäckningar.
Men kort och gott (efter ett långt inlägg) vill jag ha ett nytt objektiv som tillägg till det 18-55mm som medföljde.
Mest natur och landskapsfotografering.

Tack för att ni orkade läsa!
Vänligen
 
Men kort och gott (efter ett långt inlägg) vill jag ha ett nytt objektiv som tillägg till det 18-55mm som medföljde.
Mest natur och landskapsfotografering.

Tack för att ni orkade läsa!
Vänligen

Det objektivet du har fungerar helt OK för allmän fotografering så som landksap, familj etc.

Jag skulle föreslå att du avvaktar med köp av fler gluggar ett par månader. Fota med det du har. Efter en tid så kommer du att märka vad det är du behöver. Är det landskap kanske du vill ha mer vidvinkeln är det djur så kanske du måste ha ett teleobjektiv.

Rent generellt kan man säga att bästa optiska prestanda får man med så kallade fasta objektiv, objektiv som har bara en brännvidd. Köper man en zoom får man större flexibilitet men också lite sämre prestanda. Det är en avvägning som alla måste göra. Själv gillar jag flexibiliteten som en zoom ger men ibland är det härligt att kunna använda fasta gluggar.

Sedan är det tyvärr så att för att få riktigt bra optik så måste man oftast gräva djupt i plånboken. Ett kamerahus som kostar 4000 kan ofta ta "samma" bilder som ett som kostar 12000. Jämför man objektiv, t ex en telezoom, så är det oftast en märkbar skillnad mellan 12 och 4 tusen.
 
Tack för svaren!
Tror jag förhastade mig lite, har lite bråttom ibland.

Fick samma tips i en annan tråd att behålla objektivet och lära mig det fullt ut så vet jag mer vad jag behöver/vill ha senare.

Det enda jag märkt just nu är att autofokus mellan kameran och objektivet inte verkar vara så samspelt. Men som jag förstått så "klickar" olika objektiv olika bra med kameran?

Autofokus fungerar iaf någorlunda men får helt enkelt använda det objektivet med stativet och använda skärmen med "tum fokus"
 
ANNONS