Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

objektiv till canonkamera

Produkter
(logga in för att koppla)
Amatör fotograf som funderar på att köpa nya objektiv.
Sigma 18-200/3,5-6,3 DC samt Canon 50/1,8 II.
Er detta bra köp eller finns de bättre altenativ i samma prisklass passar dessa bra till min kamera Canon eos 400D.
tack för alla tips
/Jennie

Hejsan!

Har ingen erfarenhet av sigma objektivet, men jag kan starkt rekommendera 50/1.8, mycket bra skärpa och ljusstyrka för sitt pris (som även går att läsa om i recensionerna här på FS)

Lite svårt att ha synpunkter när jag inte vet vilka objektiv du har, vad du fotar, hur mycket pengar du vill lägga, etc.
Men 50:an har gott rykte (lite plastig tycker jag men optisk mycket bra). Långa zoomar är ju behändigt eftersom man slipper bära på så mycket grejor, men eftersom de ska klara allt från vidvinkel till långt tele blir det som regel en kompromiss med kvalitén. Kanske bättre med en telezoom och/eller en vidvinkelzoom? Kolla vad som skrivs om objektiven här på fotosidan och på andra ställen på nätet. Har du möjlighet så pröva före köp med några provbilder. Lycka till!

Hej Jennie,

Jag har ett sådant Sigmaobjektiv du frågar om på min Eos 400D. Utifrån egna åsikter kan jag väl säga så här; om du tycker att 6000-7000 kr är för mycket för att få bättre optisk kvalitet och samma zoomomfång men uppdelat på två begagnade objektiv kan nog det här objektivet vara något för dig.
Jag ska inte sticka under stol med objektivets nackdelar. Att fokusera manuellt är ett litet pillgöra och det är svårt att använda inomhus utan att använda ISO 800.
Men utomhus är det är riktigt roligt och det ökar chansen till bra ögonblicksbilder just med tanke på det stora brännviddsomfånget.

Hej och tack för alla tips!
Jag har köpt de båda objektiven nu! Fick så bra pris tyckte jag
750:- för canon 50mm och 1850:- för sigma 1år gamla!
De känns som bra altenativ för mej som e nybörjare. Man får vad man betalar för... Ska prova mig fram under julhelgerna och hoppas att jag blir nöjd.
God Jul

ANNONS
Götaplatsens Foto