Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Objektiv till D40x
- Trådstartare ArneBerne
- Start datum
Mortella
Aktiv medlem
"Med vilka objektiv fungerar autofocusen på D40x"
Gissar på att han ville veta vilka objektiv som har AF på Nikon D40x, om jag inte missförstod han på något sätt.
Som en annan tråd jag läste innan idag kom fram till så är väl Sigmas 30mm f/1.4 HSM det närmaste du kommer om du söker en "prime" med beränvidd runt 50mm. En 30mm ger väl en bränvidd på runt 45mm iom. sensorns storlek?
Gissar på att han ville veta vilka objektiv som har AF på Nikon D40x, om jag inte missförstod han på något sätt.
Som en annan tråd jag läste innan idag kom fram till så är väl Sigmas 30mm f/1.4 HSM det närmaste du kommer om du söker en "prime" med beränvidd runt 50mm. En 30mm ger väl en bränvidd på runt 45mm iom. sensorns storlek?
perstromgren
Aktiv medlem
ArneBerne skrev:
Med vilka objektiv fungerar autofocusen på D40x. Jag upptäckte just att mitt 50/1.8 inte fungerar på D40x. //Arne
Cyberphoto har en bra objektivletningstjänst:
1. http://www.cyberphoto.se/pri_obj_search.php
2. Klicka Nikon
3. Klicka "Visa endast objektiv med inbyggd motor" för att bara få objektiv som har AF på din D40
4. Klicka "Visa alla objektiv"
Detta ger dig en lista med alla objketiv som säljs av Cyberphoto vilka ger helautomatisk fokus på D40(x).
Observera att du dock får halvautomatisk fokus på alla andra genom att du själv agerar fokusmotor och tittar efter "fokus OK"-lampan i sökaren!
Per.
Teodorian
Aktiv medlem
Här är fyra trådar om objektiv till D40X. Vänligen gör en sökning innan du startar en ny diskussion.
http://www.fotosidan.se/forum/searc...=2713224&sortby=lastpost&sortorder=descending
http://www.fotosidan.se/forum/searc...=2713224&sortby=lastpost&sortorder=descending
perstromgren
Aktiv medlem
Teodorian skrev:
Här är fyra trådar om objektiv till D40X. Vänligen gör en sökning innan du startar en ny diskussion.
"Vänligen" kan nog tolkas annorlunda här, Tore, ironin dryper...
Två saker.
1. Jag tycker att det verkligen är dags för en VAF (Vanliga Frågor). Och då menar jag ingen i förväg påhittad sådan lista utan just sådan frågor som dyker upp ofta.
2. I ett annat forum jag frekventerar söker forumprogrammet själv efter liknande rubriker och frågar om man fortfarande vill posta frågan efter att ha läst inläggen! Det har flera gånger lett till att jag ångrat mig, när jag hittade svaret på min fråga!
Dessutom såg du kanske av mitt inlägg att jag har ett standardsvar som jag klistrar in när frågan dyker upp.
Per.
Makten
Aktiv medlem
30 mm brännvidd ger 30 mm brännvidd, inget annat.Mortella skrev:
En 30mm ger väl en bränvidd på runt 45mm iom. sensorns storlek?
perstromgren
Aktiv medlem
Makten skrev:
30 mm brännvidd ger 30 mm brännvidd, inget annat.
Så sant. 30 dollar är heller inget annat än 30 dollar, men likväl pratar man om motsvarigheten i andra valutor. Lite grov liknelse, erkännes, men du vet vad Otto menade, inte sant?
Cyberphoto, t.ex., skriver alltid så här om objektivet på en kompakt "Motsvarande xx-yy mm på 35mm kamera". Man anger inte ens brännvidden...
Per.