Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Objektiv till D80?

Produkter
(logga in för att koppla)
Hejsan!
En vän har en Nikon D80 och söker ett nytt objektiv till den.

Bland det viktigaste är nog zoomen, eftersom det är i huvudsak hundar och fåglar hon fotar så är det rätt viktigt med en bra zoom. Fartbilder är det ju nästintill hela tiden när det gäller hund så det vore ju ett plus.

Sen skulle det ju vara bra med ett objektiv som inte var alltför dyrt, men vill gärna få alla svar vi kan :)

Jättetacksam för svar. Ha d!

"Fart" + billigt går inte ihop när det gäller teleobjektiv. Det som krävs är ljusstyrka, för att kunna få korta slutartider som fryser rörelsen.
Sen är frågan hur lång brännvidd som krävs. Med tanke på hundar så gissar jag att anvståndet inte är sådär jättestort. Jag skulle kika på Sigma 50-150/2,8 eller Sigma 70-200/2,8. De kostar en del, men jag kommer inte på nåt annat som är skapligt ljusstarkt till vettigt pris.

http://www.cyberphoto.se/info.php?article=50-150N
http://www.cyberphoto.se/info.php?article=70-200macro_nikon

håller inte riktigt med Martin i denna fråga.

Visst, en stor bländaröppning ger läckre bilder, men är det nödvändigt att lägga ut multum för hundbilder??
-kan inte tänka mig att man tar bilderna i skymningen, ser därför inget behov av det.

Slutartiden är det enda som man vill ha för att frysa hunden, och man kan få tillräckligt bra slutartider på ett telezoom med 4-5.

Autofokusen har jag prioriterat helt klart, då det kan vara svårt att förutse hundes rörelser vilket kan göra manuellt väldigt jobbigt.

Vill man inte lägga ut alltför mkt pengar hade jag letat efter ett gammalt Nikkor 70-210/4-5.5 D.
finns 2 versioner av detta objektiv. D-versionen o utan D. kolla på D-versionen eftersom den har en prisad autofokus till ett mycket attraktivt pris (~1500:).
fördelen med detta är också att det inte sjunker i pris, om man ändå vill slänga av 10.000 till på ett 2.8-objektiv.

Goro skrev:
Slutartiden är det enda som man vill ha för att frysa hunden, och man kan få tillräckligt bra slutartider på ett telezoom med 4-5.
I strålande solsken ja. Men kika ut nu till exempel. Knappt så f/2,8 räcker även vid höga ISO för att få korta tider.

Makten skrev:
I strålande solsken ja. Men kika ut nu till exempel. Knappt så f/2,8 räcker även vid höga ISO för att få korta tider.

sant.
Jag menar bara på att du inte behöver lägga ut 15.000 på ett objektiv för de ändamålen, då man mest fotar på den ljusare delen av året.
Men har man pengarna gör man helt rätt i att skaffa sig rejält objektiv.

Det beror väl på vilka krav man har som fotograf också, inte skulle jag vilja ha med en skarp bakgrund på en hund jag vill ha i fokus, men nu kan man ju alltid följa med i rörelsen med kameran under exponeringen för att få snygg farteffekt på bakgrunden med mindre ljusstarka gluggar också, (vad kallas den tekniken igentligen, jag har glömt bort det ?)

Men rent generellt är det enligt mig ljustyrka som behövs för dylika bilder.

/kent.

vet inte om det heter ngt speciellt i stillbilds-världen men annars är det väl betraktat som en panorering.

Som sagt, när man väl har pengar är det inga problem att bli av med dem igen.

ANNONS
Götaplatsens Foto