Annons

Objektiv till diaduplikator

Produkter
(logga in för att koppla)

Miniseven

Aktiv medlem
Jag har en Canon FL bälg med diaduplikator-tillsats. Till den ett Canon FD 50 mm objektiv. Jag har till den använt en EOS 5D IV med mycket gott resultat. Om jag nu skulle vilja använda den med en Canon med mindre sensor t ex 70D skall jag då skaffa ett objektiv med längre eller kortare brännvidd? Mitt 50 kommer alldeles för nära, jag får bara med en del av diat. Min gissning är att jag skall ha ett med längre brännvidd t ex 85 mm. Någon som vet säkert inte bara gissar?
Tacksam för svar.
 

Bilagor

Senast ändrad:

Michael Johansson

Aktiv medlem
Det borde väl gå att korta avståndet mellan kamera och objektiv och sedan justera avståndet mellan objektiv och dia för att få skärpan. Ett kortare avstånd mellan objektiv och sensor ger ju mindre bild men det går kanske inte att trycka ihop bälgen tillräckligt mycket?

Är objektivet avsett för bälgmontage?
 

Miniseven

Aktiv medlem
Det borde väl gå att korta avståndet mellan kamera och objektiv och sedan justera avståndet mellan objektiv och dia för att få skärpan. Ett kortare avstånd mellan objektiv och sensor ger ju mindre bild men det går kanske inte att trycka ihop bälgen tillräckligt mycket?

Är objektivet avsett för bälgmontage?
Hej
Det är det som är problemet att det inte går att korta tillräckligt. Bälgen är ju en FL alltså avsett för småbildsformatet, därför fungerar det bra med 50 mm på fullformat.
 

Michael Johansson

Aktiv medlem
Jag kollade just med min bälg och ett 50mm makroobjektiv för bälg och det hade fungerat om det inte var för att jag måste ha en adapter mellan kamera och objektiv som bygger på bälgutdraget med cirka 35-40mm. Ett 100mm makro för bälg borde lösa problemet men risken finns att det inte går att få diat tillräckligt långt från objektivet. Det måste nog testas ordentligt först (eller hitta uppgifter om det på nätet). Vad säger manualen till bälgen?
 

Tonyeagle

Aktiv medlem
Vet inte om du kan få det att fungera med ett längre objektiv?. Ett 30 mm objektiv ger dig samma bildvinkel som 50:at på fullformataren. Kanske skulle det fungera med ett 35 mm men det är inte säkert att du får med riktigt hela bilden beroende på konstruktion på setupen. Har du en bra normalzoom kan du nog använda den om du kör på f/5,6- f/8
 

jonas18z

Avslutat medlemskap
Om det kommer för närma kan du lösa det med step-up/stepdown ringar men är ju kanske inte helt smidigt.

Vad är det för duplikator du har ser fin ut tar den Allanssons format?
 

apersson850

Aktiv medlem
Oh, det är ju en Canon original diaduplikator, med tillhörande Canon bälgsystem, från tiden då det begav sig. Nämligen när jag köpte min första Canon, 1975.
 

Måns H

Aktiv medlem
Jag har en liknande fast fabrikat Pentax. Funkar utmärkt med FF-format (24x36) och 50 mm lins.

Men med APS (23.7 × 15.7 ) var det svårare. Enda linsen som funkade var 77mm. Avståndet kamera - dia blev stort, precis på gränsen till vad som gick att ordna. Bälgen mellan lins och dia klarade inte alls utdraget. Jag fixade det med svart papprör i stället. Det funkade, men mycket opraktiskt det hela.
 

bildsten

Aktiv medlem
Jag har en Sony nex C3 (alltså en aps-c) monterad med en adapter på en Pentax Bellows II och det enda objektiv som jag får att fungera med diaduplikatorn är ett 80 mm Rodagon förstoringsobjektiv som är monterat med en tunn adapter på bälgen. Bälgen byggde jag f.ö. om för många år sedan så den har FD-fattning framtill.
 

unoengborg

Aktiv medlem
Ett annat alternativ kunde vara att skaffa ett begagnat fullformat spegellöst hus och en Canon adapter och fortsätta med det 50 mm objektiv du redan har.
 

Miniseven

Aktiv medlem
Du borde skaffa ett objektiv med 1.6 gånger kortare brännvidd, dvs drygt 31 mm. Har dock ingen kollo på vad Canon har att erbjuda här. Ett annat alternativ kunde vara att skaffa ett begagnat fullformat spegellöst hus och en Canon adapter och fortsätta med det 50 mm objektiv du redan har.
Jag har ju redan som jag skrev ett fullformatshus som jag har kopierat mina dia med. Grejen är att jag tänker sälja utrustningen och min spekulant har ett crop-hus. Jag är nog också inne på din tanke att ett objektiv runt 30 mm är det rätta. Ett 35 mm skulle ju ge motsvarande 56 mm så det skulle nog funka. Han får prova sig fram.
 

Smw

Aktiv medlem
Jag har ju redan som jag skrev ett fullformatshus som jag har kopierat mina dia med. Grejen är att jag tänker sälja utrustningen och min spekulant har ett crop-hus. Jag är nog också inne på din tanke att ett objektiv runt 30 mm är det rätta. Ett 35 mm skulle ju ge motsvarande 56 mm så det skulle nog funka. Han får prova sig fram.
Hej !

Jag har en likadan. Jag har inte fått det att fungera med 7D2.
Geometrin stämmer inte.

Med ett 50mm så gör cropfaktorn att inte hela diat kommer med,
med ett 35mm blir avståndet mellan kamera - objektiv för stort
så inte heller det funkar. Skärpeplanet kommer för nära.

Om det går med en 85mm ? Vet inte, har inte provat.
Blir det dåligt väder i påsk så kanske det kan bli ett prov.


//MW
 
ANNONS