Annons

Guide Canon, vilket objektiv passar i vilket kamerahus

Produkter
(logga in för att koppla)

byjesper

Medlem
EF, EF-S, EF-M, RF, RF-S... :eek: Canon har ju flera olika kamerahusserier och därmed också olika objektivserier. Men vilket objektiv passar till vilket hus???

Här är en guide från Canon!

Skärmavbild 2026-05-25 kl. 09.28.14.png

https://www.canon.se/lenses/compatibility/

(Obs att det nog inte ska vara en fotnot-etta på EF-S-objektiv + APS-C-hus spegelreflex. Ett sådant objektiv på ett sådant hus ger precis den brännvidd som är skriven på objektivet. // Såvida inte de i tabellen tankemässigt översätter allt till "full frame-upplevelse", då kan man väl se det som att APS-C alltid ger en beskärningsfaktor, oavsett objektiv...)

Senast ändrad:
(Obs att det nog inte ska vara en fotnot-etta på EF-S-objektiv + APS-C-hus spegelreflex. Ett sådant objektiv på ett sådant hus ger precis den brännvidd som är skriven på objektivet. //
Förstår inte hur du menar. Alla objektiv ger alltid den brännvidd som är skriven på objektivet. På ett aps-c-hus talar man om en beskärningsfaktor på 1,6 jämfört med fullformat. Det innebär att ett objektiv med brännvidden 50 mm (oavsett om det är EF eller EF-S) ger en bild som skulle motsvara 80 mm på ett fullformatshus.

Förstår inte hur du menar. Alla objektiv ger alltid den brännvidd som är skriven på objektivet. På ett aps-c-hus talar man om en beskärningsfaktor på 1,6 jämfört med fullformat. Det innebär att ett objektiv med brännvidden 50 mm (oavsett om det är EF eller EF-S) ger en bild som skulle motsvara 80 mm på ett fullformatshus.
Jag tror Canons tabell har fel i att ha en fotnots-etta både på a) EF-objektiv + APS-C hus OCH på b) EF-S-objektiv + APS-C-hus. (Kolla in tabellen, det är två gröna celler i mitten.)

Fotnoten säger "Kombination av objektiv och kamera har en beskärningsfaktor på 1,6". Jag tolkar fotnoten som att den är en påminnelse "tänk på att du behöver räkna om brännvidden för att förstå hur EF-objektivet upplevs på ett APS-C-hus".

När man har ett EF-objektiv på ett APS-C-hus ska man multiplicera med 1,6 för att förstå hur objektivet motsvaras av ett EF-S-objektiv. Jag har t ex ett Canon EF 70-300, som kommer att "upplevas" som motsvarande ett EF-S 112-480 med mitt APS-C-hus.

Men ett EF-S 50 på ett APS-C-hus uppför sig ju precis som ett EF-S 50 "ska göra" i APS-C-världen. Här behöver man inte räkna om någonting. Beskärningsfaktorn är 1:1. Alltså inte behov av fotnoten.

Meeen... Jag kan ha fel om hur deras fotnot ska förstås.

Senast ändrad:
När man har ett EF-objektiv på ett APS-C-hus ska man multiplicera med 1,6 för att förstå hur objektivet motsvaras av ett EF-S-objektiv. Jag har t ex ett Canon EF 70-300, som kommer att "upplevas" som motsvarande ett EF-S 112-480 med mitt APS-C-hus.
Nej, det spelar ingen roll om det är EF eller EF-S för hur det "kommer att "upplevas"" på ett APS-C-hus.

Men ett EF-S 50 på ett APS-C-hus uppför sig ju precis som ett EF-S 50 "ska göra" i APS-C-världen. Här behöver man inte räkna om någonting. Beskärningsfaktorn är 1:1. Alltså inte behov av fotnoten.
Nej, du har fel. Ett 50 mm uppför sig på precis samma sätt på ett aps-c-hus oavsett om det är EF eller EF-S. Beskärningsfaktorn är alltid 1,6 om man vill jämföra med fullformat.

EF, EF-S, EF-M, RF, RF-S... :eek: Canon har ju flera olika kamerahusserier och därmed också olika objektivserier. Men vilket objektiv passar till vilket hus???

Här är en guide från Canon!

Visa bilaga 180096

https://www.canon.se/lenses/compatibility/

(Obs att det nog inte ska vara en fotnot-etta på EF-S-objektiv + APS-C-hus spegelreflex. Ett sådant objektiv på ett sådant hus ger precis den brännvidd som är skriven på objektivet. // Såvida inte de i tabellen tankemässigt översätter allt till "full frame-upplevelse", då kan man väl se det som att APS-C alltid ger en beskärningsfaktor, oavsett objektiv...)
Alla objektiv som säljs till Systemkameror har den brännvidd (ibland något avrundat) som står på objektivet. Alla dessa objektiv ger en snävare bildvinkel på en aps-c kamera , lika snäv som du satt ett objektiv som är 1,6 gånger längre på ett fullframehus. Ingen skillnad m.a.p den upplevda skenbara brännvidden om du väljer ett ef-s eller ett ef-objektiv till ett aps-c hus! Ochg i alla tabeller du hittar på objektiv till systemkamera så står objetivets faktiska brännvidd.

ANNONS
Götaplatsens Foto