Annons

Objektiv till EOS 300D

Produkter
(logga in för att koppla)

agge28

Aktiv medlem
Har tänkt att införskaffa ett teleobjektiv, ev. 55-200, 75-200 eller 75-300. Jag vill ej lägga för mycket pengar på objektivet. Är det någon som kan ge mig lite tips.

Agneta
 

niklasl

Aktiv medlem
agge28 skrev:
Har tänkt att införskaffa ett teleobjektiv, ev. 55-200, 75-200 eller 75-300. Jag vill ej lägga för mycket pengar på objektivet. Är det någon som kan ge mig lite tips.

Agneta
55-200 passar ju bra till den optik du redan har (18-55). Brännvidder kring 55 (på en digitalkamera med 1.6x-sensor) är angenäma att använda vid porträtt och då har du den möjligheten med båda objektiven. 75 kan vid porträtt upplevas som lite för långt, men smaken är olika. 200 är ett rimligt tele, går att handhålla, med 300 bör du nog ha stativ. 55-200 är nytt och ännu ej testat; möjligen är det en relansering av den 55-200 som fanns tidigare. 55-200 kostar strax under 3.000:- i Sverige.
 

Wess

Aktiv medlem
Leta på begagnatmarknaden

Vill du hitta en billig telezoom kan du titta här på fotosidans begagnatförsäljning eller hos t.ex. blocket.se.

Själv hittade jag en EF 50 mm f1,8, EF 70-200 mm f4,0, en Osram blixt och ett EOS 630 kamerahus för tillsammans 2100 kr på Blocket. Allt var i mycket bra skick.

Se upp när du köper Canonobjektiv för det finns såväl lågprisgluggar med plastfattning till betydligt bättre objektiv av samma märke. Det var därför jag bestämde mig för att leta begagnat.

Även om jag vet att de flesta letar efter zoomar vill jag slå ett slag för fasta brännvidder - de är skarpare, har mindre distrosion (linjerna kröker sig) och är framför allt betydligt ljusstarkare. På min 300 D fungerar 50 mm objektivet som ett härligt skarpt och ljusstarkt 80 mm tele. Det är kanon att arbeta med.

Som jag fattat det kan du rangordna Canons EF objektiv i fyra kvalitetsnivåer:

* Lågprisobjektiven med plastfattning och relativt dåliga prestanda.
* De lite bättre men fortfarande billiga EF objektiven som kostats på med metallfattning men fortfarande inte är världens ljusstarkaste och som inte är utrustad med den bästa autofokusmotgorn.
* De oftast riktigt bra EF objektiven med metallfattning och den snabb och tysta USM-autofokusmotorn.
* De riktigt dyra proffsgluggarna i L-serien som känns igen på den röda ringen och som dels är ljusstarka, dels har mera avancerat glas i konstruktionen. Förutom priset är en annan nackdel med dessa att de oftast är stora och tunga. Men som sagt jättebra.

Lycka till

/Johan
 

niklasl

Aktiv medlem
Re: Leta på begagnatmarknaden

Wess skrev:
Även om jag vet att de flesta letar efter zoomar vill jag slå ett slag för fasta brännvidder - de är skarpare, har mindre distrosion (linjerna kröker sig) och är framför allt betydligt ljusstarkare. På min 300 D fungerar 50 mm objektivet som ett härligt skarpt och ljusstarkt 80 mm tele. Det är kanon att arbeta med.
Håller med om vad du skriver, Johan. Själv skulle jag inte köpt någon zoom under min tidigare fotoperiod. Men zoom är bekvämt eftersom man slipper byta objektiv och man slipper kånka på flera brännvidder.

Ett litet tips är att hålla utkik efter en ny Photoshop-plugin, DXO Optics Pro, som presenteras på PMA nu, som sägs kunna korrigera bildavvikelser av allehanda slag utifrån vad som är känt om kamerahus resp den optik bilden är tagen med. Då kan man kanske komma ifrån åtminstone bilddistorsion. De andra nackdelarna med zoomar finns dock kvar (liksom fördelarna).
 

melker2001

Aktiv medlem
Har ett Sigma Sigma 70-210 f/4-5,6 UC Macro APO finns på Scandinavianphoto för 1595:- är helt ok skärpa för dom pengarna men inte den snabbaste AF

// Håkan

vill du se en bild skicka mig din e-post
 
Jag har ett Tamron 70-300mm 1:4-5,6 som jag köpt till min 300D. De två sista bilderna i mitt album är tagna med detta objektiv på.

Jag har för mig att det kostade 1795.
 

niklasl

Aktiv medlem
Re: Re: Re: Leta på begagnatmarknaden

sagan skrev:
Det finns faktiskt ljusstarka zoomar och lika skarpa som fasta.
Ja, jag använder själv såväl zoom som fast optik. Det är en fråga om att hitta bästa lösningen för sin egen typ av fotografi!
 

agge28

Aktiv medlem
Objektiv EOS 300D

Tack för alla svar jag har fått på objektiven till EOS 300 D.
Jag har ingen panik att köpa ett obektiv.

Hur ska man veta vilket objektiv som har plastfattning eller metallfattning??????????

Hur ska man veta om objektivet har en snabb af och att biderna blir skarpa & fina???

Finns det något objektiv som är bra för en billig peng??


Agneta
 

sagan

Avslutat medlemskap
Re: Objektiv EOS 300D

agge28 skrev:
Tack för alla svar jag har fått på objektiven till EOS 300 D.
Jag har ingen panik att köpa ett obektiv.

Hur ska man veta vilket objektiv som har plastfattning eller metallfattning??????????
Man kan titta..eller fråga :)
Det är dock bara de allra billigaste som har plastfattning (inte många modeller alls).
Åh andra sidan är inte det avgörande för bildresultatet.

agge28 skrev:

Hur ska man veta om objektivet har en snabb af och att biderna blir skarpa & fina???
Läss tester och fråga men de som har USM/HSM och är ljusstarka har normalt mycket snabb AF.
Bilderna blir skarpa & fina hänger mest på fotografen ;-)

Men det är samma där..läs tester, läs i forumet/recensionerna..finna massor av information.

agge28 skrev:

Finns det något objektiv som är bra för en billig peng??
Ja, Canon 50mm/1.8 (plastfattning och allt:))
Skarpt objektiv, AF är inte blixtsnabb dock..men de är den sällan på billiga objektiv.
 

RolandM

Aktiv medlem
Till min 300D och 1000F har jag följande objektiv

Canon EF 35-80, EF-S 18-55, EF 50/1.8 alla med plastfattning.

Sigma 75-300, 15-30. Dessa med metallfattning

Tamron 28-75, metallfattning


Fast någon praktisk skillnad mellan metall och plast har jag inte märkt ännu. Nu byter jag inte objektivet på kameran er än någon gång då och då.Sedan förstår jag inte heller riktigt varför plast skulle vara något som inte är bra. Fördelarna med plast är för mig uppenbara:

- låg vikt
- låg kostnad vid tillverkning
- slitstarkt
- koroderar inte
- starkt och segt
- flygplan byggs i plast
- bilar byggs i plast
 
ANNONS