Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Objektiv till fastighetsfotning

Produkter
(logga in för att koppla)

Cerius

Medlem
Hej,

Jag är i behov av ett, vad jag tror, vidvinkelobjektiv för att fota fastigheter utvändigt. För att få med hela fastigheter så är jag i behov av ett vidvinkel. Men jag vet inte vilket jag bör ha / börja med. Spelar ingen roll fall det är zoom eller fast.

Jag har en Canon EOS 400D.

Vad finns det på marknaden som kan passa mina behov?

Vad passar din plånbok?

Hej,

Jag är i behov av ett, vad jag tror, vidvinkelobjektiv för att fota fastigheter utvändigt. För att få med hela fastigheter så är jag i behov av ett vidvinkel. Men jag vet inte vilket jag bör ha / börja med. Spelar ingen roll fall det är zoom eller fast.

Jag har en Canon EOS 400D.

Vad finns det på marknaden som kan passa mina behov?

Precis, för skall man vara lite dryg så passar nog Canon TS-E 17/4 perfekt, men kostar iofs 27 tusen pix....

Ett normalare svar är Tokina AT-X 11-16/2,8 Pro DX - mycket bra objektiv för det du skall ha det till - kostar omkring 7 tusen så lite mer överkommligt.

Canon EF-S 10-22/3,5-4,5 USM kan vara ett alternativ - lite dyrare än Tokinan och kanske inte riktigt lika bra, men större omfång har också ett värde.

Går i samma tankar själv, alltså att köpa en vidvinkelzoom. Jag använder ju Pentax och till den verkar Pentax eller Samsung vara bästa val. Det är i stort sett samma optik som Tokina 12 - 24. Har inte riktigt förstått vad som skiljer dock. Så du har då även Tokina 12 - 24, Sigma EX 10 - 20 eller 12 - 24 och Tamrons 10 - 24 att välja bland. Verkar som om Tamronen är lite "mjuk" i skärpan. Den är ju billigast också. Canon har ju en 10 - 22 som kostar något mer. För min del går det ju inte att köpa Tokina eftersom de inte vill konkurrera inom koncernen med Pentax, annars hade det nog blivit en sån för mig.

Canon EF-S 10-22/3,5-4,5 USM kan vara ett alternativ - lite dyrare än Tokinan och kanske inte riktigt lika bra, men större omfång har också ett värde.

What, är Tokinan bättre? Jag som har uppfattat det som att Canons 10-22 har vunnit typ alla tester där det är med - utom möjligtvis de som lägger stor vikt vid prisvärde.

(Obs, jag är inte det minsta dryg här - bara ärligt förvånad)

När kom Tokinan egentligen ut på marknaden?

Annars tycker jag att 10-22 är ett grymt roligt omfång. Och det finns en del begagnade till salu (och innan nån påpekar det - ja, även mitt är till salu. Har större behov av en telezoom).

ANNONS
Götaplatsens Foto