Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Objektiv till Konica

Produkter
(logga in för att koppla)

RavingBear

Medlem
Hej jag är ute efter ett vidvinkelobjektiv till min gamla Konica FC-1 min fråga är vilka objektiv passar är det bara konicas egna objektiv som passar?

Alla objektiv med Konica AR bajonett passar. Konicas egna heter Hexanon eller Hexar och Hexanon är de bästa av dem. Det finns även piratobjektiv som sigma o vivitar men håll dig till orginal för det är såpass billigt och oftast mycket bättre.
//Erik

Det finns piratobjektiv också från Expert, Makinon, Sigma, Tamron, Tokina, Vivitar m fl. De måste dock vara anpassade för Konica.

Köper du ett konica orginalobjektiv (Hexanon + Hexar) har du dessa att välja mellan:

15mm f2.8 FISHEYE
15mm UC f2.8
21mm f4
21mm f2.8
24mm f2.8
28mm UC f/1.8
28mm f3.5
28mm f3.5 Hexar
28mm f3.5 ARP
35mm f2
35mm f2.8 ARP

Leta efter 21mm f4 (ovanlig och dyr), 24mm f2.8 (något vanligare) ,28mm UC f1.8 (ovanlig och dyr), 28mm f3.5 (vanlig och billig) samt 35mm f/2.8 (vanlig och billig). Hexanon 28mm f3.5 är klart mest prisvärd om än något ljussvag. Den är mycket skarp. Lycka till.

Det finns en adapter (Adaptall) till Tamronobjektiv för Konica AR-bajonett. Den går exempelvis att hitta på http://www.l-foto.se

Senast ändrad:
Tackar för ett bra svar, fanns en del på den sidan även fast den var lite ouppdaterad.
Blir nog att köpa ett beg konicaobjektiv då det verkar vara klart enklast men jag får se vad som dyker upp.
Dom säljer ett Expert, 28 mm, bl. 2,8 på tradera för 300:- eller högsta bud.
Men jag tror jag läste nånstans här på forumet att dom inte skulle vara lika bra som hexanon

Hittade nu lite senare ett Sigma Mini - Wide 1:2.8 f= 28mm Multi-Coarted Made in Japan och det ska visst stå konica på baksidan.
Ser likadan ut på baksidan som ett konica objektiv också.

350Kr

Vilket skulle ni köra på ett expert för 300kr eller ett sigma för 350kr eller vänta tills ett hexanon dyker upp? jag är rätt så grön när det gäller objektiv ännu

Köp 3,5/28 eller 2,8/35.

Jag har haft olika objektiv till min Konica när det begav sig. Hexanon var bäst.
Nyligen skannade jag in gamla bilder tagna med 28:an de håller fortfarande fin klass med skärpa och hög kontrast.

På den gamla goda tiden var ofta 35 och 85(eller 100) standard i många fotografers väskor. Av någon konstig anledning så ansågs normalen 50 mm inte vara så bra. Det har funnits många konstiga trender och "ismer" inom fotografi och kommer väl alltid att finnas.

RavingBear skrev:
Hittade nu lite senare ett Sigma Mini - Wide 1:2.8 f= 28mm Multi-Coarted Made in Japan och det ska visst stå konica på baksidan.
Ser likadan ut på baksidan som ett konica objektiv också.

350Kr

Vilket skulle ni köra på ett expert för 300kr eller ett sigma för 350kr eller vänta tills ett hexanon dyker upp? jag är rätt så grön när det gäller objektiv ännu
Sigma 28/2,8 är mycket bra så det kan jag helt klart rekommendera. Fungerar bra även på full öppning.

Jag har haft Sígma 28mm och 24mm till andra kameror efter Konican och dessa gluggar har varit mycket bra. Multicoated betyder flerskikts antireflexbehandling, det är bra. Det innebär ofta att skärpa och kontrast blir bra även i knepiga motljussituationer. Man slipper i regel den slöjbildning som lätt bildas om antireflexbehandlingen inte är så bra.
350 kr för ett sådant objektiv verkar OK.

Visst är det kul att ha originalgrejor till gamla kameror men funktionen med "piratobjektiv" eller friståend tillverkare kan också vara bra.
Köper du Hexanon så kan du vara förvissad om bra grejor om de är i fint skick. Piratobjektiv är många gånger en chansning.

Jag skickar in 2st annonser jag snappat upp på tradera med viss risk för att nån bjuder själv men den risken tar jag kommer nog flera chanser

http://www.tradera.com/auction/aid_5057155 den här ska tydligen vara i extremt bra skick men märket vet man tyvärr inte så mycket om.

http://www.tradera.com/auction/aid_5224136 lite dyrare men märket kanske är något bättre.

Hur som hellst har jag en vän som har den nyare modellen Konica FS-1 och han är inte lika fotointresserad som mig så ifall jag inte skulle vara hundra nöjd kanske det räcker för honom och jag kan sälja det för nån hundring om oturen skulle vara framme.

det är dåligt av l-foto att inte kunna uppdatera
sin sida sedan 2001 man vet ju inte vad man får
om man beställer,finns prylarna eller????

Nu är jag tydligen avstängd av fotosidan.
Trodde det här var en bra sida ja där trodde man fel. Man får tydligen inte fråga om nått

ANNONS
Götaplatsens Foto