Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

Objektiv till min K100D?

Produkter
(logga in för att koppla)

karlstrand

Aktiv medlem
Jag har en Pentax K100D + 18-55 och skulle nu vilja köpa till ett objektiv

Jag vill ju ha ett nytt objektiv, men vet inte om jag ska ha macro eller tele..

Då finns ju Sigma 70-300 APO macro. Vad tror ni om det?

Kan ju säga inte mer än 3000 kr

Sen så har pappa ett gammalt 35-105.. Köper jag en telekonverer till den på x2 så blir det 70-210! Ett bra tele. Det kostar bara cirka 1000 kr då.. Sen kan jag köpa till ett makroobjektiv också..

Hej!

Du kan alltid köpa Pentax DA 50-200 (ca 2300:) eller samsungs variant av samma objektiv (1150:- på cyberphoto). Ett mycket bra objektiv för inte allt för stor peng.

/Peder

det ær bara "fuskmacro" om jag fattat rætt. inte 1:1 utan 1:2 i førstoringsgrad. en kompis har det och det fungerar bra så det var inte något negativt om det.
har samsung 55-200 till k10d och det ær ett bra objektiv. provade kompisens 70-300 sigma och det var vældigt ssvårt att hålla stadigt! då funkar 200 mycket bættre. men med stativ ær problemet ur værlden :)

Sigma 70-300 APO Macro eller Pentax SMC-DA 50-200/4-5,6 ED?

Vilken utav dem ska man satsa på?

Edit: Blir nog Sigman ändå.. sen ett par mellanringar också! Vad tror ni? Hur mycket närmre kommer men med mellanringar?

Senast ändrad:
Gissar att mellanringar tar bort ljus och 70-300 är ju inte direkt ljusstark så det låter inte optimalt tycker jag men nära kommer du nog. Hade nog valt 50-200 istället och fått jämnare optsika prestanda och börjat spara pengar för tex ett Sigmas 70/2.8 macro!

Du vet jag är 15 år har inte massor med pengar som ni vuxna =)

Så Sigman skulle nog vara bättre eftersom den har båda makro och tele..

Eller?

karlstrand skrev:
Du vet jag är 15 år har inte massor med pengar som ni vuxna =)

Så Sigman skulle nog vara bättre eftersom den har båda makro och tele..

Eller?

En fördel med att vara vuxen i alla fall ;)

Ja det är ju sant. Macrot är skala 1:2 vilket är rätt bra, kanske du inte kommer att sakna mellanringar alls med den?

ANNONS
Götaplatsens Foto