Annons

Objektiv till Nikon D60 HJÄLP!

Produkter
(logga in för att koppla)

hannnasofie

Ny medlem
Jag har haft min kamera ett ganska bra tag, men nu för någon vecka sedan tappade jag kameran i backen och nu kan jag inte fästa objektviet på kameran. Det var några små plastbitar som ramlade av, och vet inte om det är lönt att laga det, eller om det ens går.

Så jag tänkte köpa ett nytt objektiv (hade ändå tänkt göra det innan mitt gamla gick sönder), men frågan är bara vilket. Det får inte kosta allt för mycket, och det måste vara ett objektiv jag kan använda hela tiden, som ersätter mitt gamla 18-55.

Skulle ett Nikon 35mm AFS 1.8mm DX funka?

Jag är som ni kanske ser SÄMST på allt det här med objektiv, så därför behöver jag hjälp. Tack på förhand!

Jag har haft min kamera ett ganska bra tag, men nu för någon vecka sedan tappade jag kameran i backen och nu kan jag inte fästa objektviet på kameran. Det var några små plastbitar som ramlade av, och vet inte om det är lönt att laga det, eller om det ens går.

Så jag tänkte köpa ett nytt objektiv (hade ändå tänkt göra det innan mitt gamla gick sönder), men frågan är bara vilket. Det får inte kosta allt för mycket, och det måste vara ett objektiv jag kan använda hela tiden, som ersätter mitt gamla 18-55.

Skulle ett Nikon 35mm AFS 1.8mm DX funka?

Jag är som ni kanske ser SÄMST på allt det här med objektiv, så därför behöver jag hjälp. Tack på förhand!

Det objektivet är helt perfekt på alla sett och passar din D60 eftersom objektivet har inbyggd AF-motor,vilket din kamera saknar.Men kolla för säkerhets skull upp att inte också kameran blivit skadad vid fattningen där du sätter på objektivet,annars kommer det nya inte heller att funka !

Vad bra! För det objektivet var inte särskilt dyrt heller, perfekt! Ja, ska kolla det också.
Tack så hemskt mycket för hjälpen!

Som sagt 35/1.8 passar utmärkt och är ett av de mest prisvärda objektiven, du kommer att kunna ta skarpare bilder och du kommer att kunna vara mera kreativ med f/1.8 som ger en fin oskärpa utanför fokus.

Dock så kan man inte säga att man kan ersätta 18-55 med 35'an. 35'an fungerar fint i normalområdet men du kommer ändå att behöva något i vidvinkel. Tycker det verkar tråkigt att köpa ett nytt 18-55, så kanske du förutom? 35'an kan välja ett 17-70 Makro från Sigma som ett annat prisvärt alternativ. Nikkor 18-105 kan man få skapligt billigt begagnat och är minst lika bra som 18-55 och ger ett större zoomområde

Det finns nya plastbajonetter att köpa på Ebay för några hundra om det var den som gick sönder på objektivet?

Det finns en alldeles ny tråd till här om samma sak, där kan du läsa mer.

35/1,8 är ett bra objektiv som du definitivt kan köpa, men det ersätter inte direkt en zoom så laga den du har först.

ANNONS
Götaplatsens Foto