Annons

Objektiv till Nikon D80

Produkter
(logga in för att koppla)

Chieko

Ny medlem
Jag funderar på att skaffa ett objektiv till min Nikon D80. Har "orginalet", ett 18-55mm som ingick i paketet när jag köpte den. Men jag tycker att det oftast blir lite tråkiga bilder. Jag kan inte riktigt bestämma mig för om jag vill ha ett teleobjektiv: gillar att fota djur så då skulle det underlätta. Men håller mig också på ganska nära håll: dels semesterfoton av olika slag samt fotar min kanin och då håller jag mig nära. Jag är student också och vill inte lägga ut något förmögenhet på ett objektiv... Tips?

Jag tror att Nikon 55-200 VR (eller 55-300 VR) skulle passa dig fint! Det finns att köpa begagnat, men kostar ingen förmögenhet nytt heller.

Du kommer nog att få en del kommentarer om att samla pengar till ett beggat D90 hus också... :) Men en telezoom ger dig fler möjligheter än ett nytt hus.

Per.

Ett tips är att börja med ett fast objektiv 35 eller 50 mm.
Skärpan är gräsligt mycket bättre i dessa än i kitzoomarna.
Jag är själv jättenöjd med mitt 16-85 mm. Lite dyrare, lite bättre.

Lyssna heller inte på Per utan uppgradera till en beg D90 (jag råkar ha en till salu!) ;)

/Peter

Ett tips är att börja med ett fast objektiv 35 eller 50 mm.
Skärpan är gräsligt mycket bättre i dessa än i kitzoomarna.
Jag är själv jättenöjd med mitt 16-85 mm. Lite dyrare, lite bättre.

Lyssna heller inte på Per utan uppgradera till en beg D90 (jag råkar ha en till salu!) ;)

/Peter

(Jag tycker också att du ska köpa en D90, men det var ju inte det du frågade efter. :) )

En telezoom ger andra möjligheter än en 35:a eller 50:a. Att de fasta är skarpare är det ingen tvekan om, men inte så att du genast ser det, skulle jag vilja påstå! Det du däremot ser är möjligheterna till kort skärpedjup och en möjlighet att ta bilder i befintligt svagare ljus.

Jag vidhåller dock mitt tips.

Per.

PS. Har du ingen kompis med Nikonoptik, så att du kan låna och känna själv?

Pappa har en D90. Och ett ... 18-200 kanske? Men annars känner jag ingen med Nikon, bara folk med Canon tyvärr. Funderar på att gå till Skandinavian photo, låter de mig testa olika objektiv tro?

Jag har inte varit in på skandinavian photo. Men troligen får du testa objektiv där.
Gå till mediamarkt annars, där får man prova å.
(Fast inte med egen kamera, för man får inte ta bilder i butiken verkar de som) ;P

55-200 VR, 35/1,8 och 40/2,8 är alla billiga och bra samt ger olika möjligheter utöver ditt 18-55 (som inte skall underskattas använt på "rätt" sätt). Därtill kan du ju satsa äldre begagnad optik som inte är AFS på din D80 då den har AF-motor (eller manuell fokus om du vill det). Det borde gå att hitta bra gluggar på 50, 60, 70, 85 mm 1,8-2,8 för en rimlig peng på begmarknaden.

ANNONS
Götaplatsens Foto