Annons

Objektiv till Nikon FM

Produkter
(logga in för att koppla)

stratocaster89

Aktiv medlem
Hallå!
Jag har fått tag i farsans gamla Nikon och har kommit fram till att det troligen är en Nikon FM. På huset sitter nu ett Nikkor 50mm f/1.8, men jag undrar om man nu skulle köpa sig lite annan optik, vad är det som passar på detta hus?
Som annars inbiten Canon-användare på den digitala sidan har jag ingen aning om vad som gäller för Nikons kameror, så jag är tacksam för hjälp!

/Jonas

PS. Serienumret börjar på FM 252XXXX därav min gissning på att det är en Nikon FM.

Bäst är manuellt fokuserade objektiv.
Även autofokusobjektiv passar, men de måste fokuseras manuellt och ha bländarring.
Det finns hur mycket som helst av manuellt fokuserade objektiv att köpa begagnat.
Men det ska helst vara de som är av ai och ai-s generationerna, dvs de som kopplar till ljusmätaren med en klack, inte med gaffeln. Men det går att fälla upp mätarklacken på kameran och att använda äldre objektiv också.
Ett 105/2,5 och en 28/2,8 kan vara lämpliga komplement till din 50/1,8.

Hallå!
Jag har fått tag i farsans gamla Nikon och har kommit fram till att det troligen är en Nikon FM. På huset sitter nu ett Nikkor 50mm f/1.8, men jag undrar om man nu skulle köpa sig lite annan optik, vad är det som passar på detta hus?
Som annars inbiten Canon-användare på den digitala sidan har jag ingen aning om vad som gäller för Nikons kameror, så jag är tacksam för hjälp!

/Jonas

PS. Serienumret börjar på FM 252XXXX därav min gissning på att det är en Nikon FM.

Coolt att du tänker börja nostalgifotografera. Finns inte många kameror i klass med Nikon fm/fe/fa serien till detta.
(På den tiden det begav sig ville jag ha en Canon F1)

En bra sajt för kamera-info är:
http://mir.com.my/rb/photography/

Här hittar du allt om allt i stort sett :)

T.ex. Nikon FE
http://mir.com.my/rb/photography/hardwares/classics/nikonfeseries/fe/index.htm

Orkar du inte plöjja allt detta så har Ken Rockwell en bra sammanställning om nikonobjektiv här:
http://www.kenrockwell.com/nikon/compatibility-lens.htm

Okej, det är då alltså i första hand AI och AI-S-gluggar som passar då, men egentligen också alla med F-klack? Att de bör vara manuellt fokuserade och ha bländarring, så lång var jag med från början i alla fall. Men kalasbra med all annan info! :)
Få kanske slänga ett öga på de gluggar Urban föreslog:) Blev ju rätt sugen på att "nostalgifota" lite när jag hittade en sådan trevlig kamera. Det är ju lite roligare än att bara köra digitalt system.

Tack och bock allihop!

Försök att hitta en motor till den. Kameran blir hur snygg som helst, bra avvägd och sedan är det LJUDET!
hade en på hyllan i flera år innan jag sålde den, något jag ångrar i bland.
Finns du i närheten av Stockholm kan jag tippsa om en butik som heter SVENSKA KORT och som finns ungefär mitt på Hornsgatan, ligger en korvmoj tvärs över gatan som heter Södergrillen. Han har massor med gamla gluggar.
Lycka till

Försök att hitta en motor till den. Kameran blir hur snygg som helst, bra avvägd och sedan är det LJUDET!
hade en på hyllan i flera år innan jag sålde den, något jag ångrar i bland.
Finns du i närheten av Stockholm kan jag tippsa om en butik som heter SVENSKA KORT och som finns ungefär mitt på Hornsgatan, ligger en korvmoj tvärs över gatan som heter Södergrillen. Han har massor med gamla gluggar.
Lycka till

Det finns en motor till den också, den piffar upp lite faktiskt och har ett jäkla ljud :)
Jag har en bit till Stockholm, då jag bor i Östersund. Men det blir ju en och annan tripp neröver så får väl kika in på butiken och se vad som finns!

Om vi skulle titta på de gluggar som nämndes ovan, 105/2,5 och 28/2,8, vad går de lös på tro?

/Jonas

Senast ändrad:
Min egen rekomendation vad gäller gluggar är 105/2,5 och 24/2,8, som start iaf.

105an kommer nog ingen avråda dig från, den är en av de verkliga klassiskerna och kommer så förbli, vissa föredrar häldre 85mm eller 135mm rent bildvinkelmässigt men dessa är inte lika lätta att få tag i och tenderar vara dyrare. En 105/2,5 kan du få för mellan 300- 1000kr beroende på skick. Oroa dig inte om den är lite repig i glasen eller så, denna konstruktion tenderar att briljera oavsett, en "pålitlig" konstruktion, men givetvis ska du försöka få tag i ett bättre ex om du kan. Jag rekomenderar sista AI-s versionen med teleskopiskt motljuskydd, det gör skillnad!

24mm, 28mm eller 35mm är en smaksak men valet brukar bli antigen 24+35 eller 28 endast. Själv känner jag mig för inlåst med en 28 och tycker 24 ger mycket mer men smaken är som baken.

Om du sätter på en gammal, icke AI-modifierad (se Ken Rockwell ovan), glugg måste du först fälla ned den lilla flärpen på bländaröverföringen (runt bajonetten, strax över låsknappen), annars går det inte att öht montera. Därefter kan du använda objektiv ända från -59 om du vill, men då får du mäta ned objektivet nedbländat.
Moderna objektiv i G-utförande saknar bländarring, och funkar i praktiken inte, även om de går att montera. :-(
Finessen med flärpen fanns på FM & FE (och F3 & F4), men inte på t ex FM-2 & FE-2.
Det gör FM nästan unikt användbar!

Grattis!

Själv knallar jag nu ibland runt med en EM (min första Nikon) eller en Nikkormat (sent köp i ett retroanfall).

Ännu fler bra tips! :) Åter tack!
Jag får ta och kika på lite objektiv. Vet att farsan hade en glugg liknande 105an för bra nog många år sedan, men den ligger numer på Storsjöns botten :(

Lite OT kanske, men kan vi enas om att min gissning om att det är en Nikon FM är rätt så bra? Som sagt grundar sig denna hypotes på att serienumret börjar på FM. Andra åsikter om det?

/Jonas

Ännu fler bra tips! :) Åter tack!
Jag får ta och kika på lite objektiv. Vet att farsan hade en glugg liknande 105an för bra nog många år sedan, men den ligger numer på Storsjöns botten :(

Lite OT kanske, men kan vi enas om att min gissning om att det är en Nikon FM är rätt så bra? Som sagt grundar sig denna hypotes på att serienumret börjar på FM. Andra åsikter om det?

/Jonas

Det är definitivt en FM. Hade det varit en FM2 hade det inte gått att missa det står nämligen med stora bokstäver på framsidan i så fall.

Andra kännetecket är om snabbaste slutartiden är 1/1000 och att det inte finns någon A eller Auto läge på slutartidsratten. Du har väl dessutom lysdioder till höger i sökaren.

M

Nikon FM

1977 köpte jag min första Nikon, en FM med 35/2.0 och 85/2.0 och med dessa klarade jag mig i flera år. Kompletterades på min 30-årsdag med ett Tokina 70-210.

En FM med 35 + 85 måste vara optimalt, inte extremt åt något håll.

Lycka till/ Jan-Olof

PS. 1977 var året då FM kom ut i svenska affärer.

Det finns en motor till den också, den piffar upp lite faktiskt och har ett jäkla ljud :)
Jag har en bit till Stockholm, då jag bor i Östersund. Men det blir ju en och annan tripp neröver så får väl kika in på butiken och se vad som finns!

Om vi skulle titta på de gluggar som nämndes ovan, 105/2,5 och 28/2,8, vad går de lös på tro?

/Jonas

Kolla på tradera, där finns ofta en helt del manuellt gluggar. ibland går de förvånande billigt ibland tvärt om dvs chockerande dyrt.

Jag har fått tag i så gott som alla mina manuella gluggar på tradera.

Nu har jag en E-series 28/2.8, 50mm f/2 och en sigma 80-200 zoom.
(Har märkt att jag enbart använder de korta gluggarna, men det är ju jag.)

Om du går igång ordentligt på nostalgifoto så kan det vara idé att serva huset hos t.ex. Lasses kameraservice. 5-600 kostar väl en normal service. Den blir då rengjord i sökaren osv vilket ökar nöjjet en hel del.

Då vet ju iaf att det är rätt kamera :p
Ska kika på tradera också då och se om det finns något av intresse där.
Var ledig från jobbet i går och var ute hela dan och provade den en hel del. Väldigt trevlig kamera!
Nu sitter man dessvärre på jobbet igen mellan 0600 och 1300 på en lördag, men håller finvädret i sig blir det nog någon rulle i eftermiddag också :)

/Jonas

Hej!
Jag återupplivar tråden med frågan; finns det något bra ställe med gamla Nikongluggar i Göteborg? Ska en tur dit till veckan nämligen så vore trevligt om man kunde ta en titt :)

/Jonas

Hej!
Jag återupplivar tråden med frågan; finns det något bra ställe med gamla Nikongluggar i Göteborg? Ska en tur dit till veckan nämligen så vore trevligt om man kunde ta en titt :)
Du hittar nog vettigast alternativ på Blocket eller Fotosidans annonsmarknad. Begagnade manuella objektiv brukar vara ganska dyra i butik.

Som nån annan rekommenderade, så skulle jag sikta på ett 28/2,8 AIS och ett 105/2,5 (AI, AIS eller kanske ett AI-moddat äldre). Med dessa tre kommer man väldigt långt (se min tråd om "den heliga treenigheten: http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?t=107894).

Nej, jag tror inte det finns någon handlare som köper och säljer begagnad optik här i Göteborg sedan Kodakbutiken i Gårda och AE Fotoservice lade ner för några år sedan.

ANNONS
Götaplatsens Foto