Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Objektiv till Pentax K10D

Produkter
(logga in för att koppla)

Bofoto2

Aktiv medlem
Dom nya DA* objektiven har dykt upp på Pentax hemsida
http://www.pentax.se/index.asp?url=http://www.pentax.se/default.asp?cat_id=652
Ingen information om vikt och antal linser än.
Om fokusmotorn står det att kameran behöver kontakter för objektivstyrning, det innebär att Pentax Z1p, MZ-S, D, DS, DL och K100 kanske kan använda fokusmotorn?!?
Om kamerans motor kan driva objektiven framgår inte men det kanske går.

Har ni sett att nya DA70 har kommit ut, hade köpt om jag inte redan hade FA77.

Jag tolkar det också som att det möjligen kan fungera även med fokusmotorn i kameran.

Pentax har skrivit fel brännvidd på 60-250/4 vilket det ju skall vara.

Ett 16-50/2.8 och ett 60-250/4 står högt på min önskelista just nu :)

Det står följande i beskrivningen högst upp "En objektivserie exklusivt designade och framtagna för PENTAX K- och *ist D digitala systemkameror."
Tolkar det som att de kommer fungera med *IstD/DL/DS :)

PederD skrev:
Det står följande i beskrivningen högst upp .....
Tolkar det som att de kommer fungera med *IstD/DL/DS :)

Jag missade det, tolkar det oxå så, + att det oxå isåfall borde fungera på Z1/p o MZ-S.
Orsaken att inte Z1/p o MZ-S finns med är nog bara för att objektiven är anpassade för det digitala APS formatet (mindre diameter på linserna), Zoomar fungerar fortfarande på analoga kameror utom på dom korta brännvidderna (tex på 50-135 zoomen kanske Z1p/MZ-S fungerar från 80-90mm).
DA*16-50 kanske följer med när jag köper K10D.
DA*50-135 verkar oxå intressant, speciellt om jag har 80-135mm analogt med 2,8.
Hur som helst mycket pengar blir de....

Senast ändrad:
Grelnixar skrev:
Hmm, någon som har ett hum om vilken prisnivå dessa objektiv hammnar på? Har ganska skör kamerabudget :( Är intresserad av DA*16-50 samt supertelen DA*60-200.

Det var någon som indikerade 1000 respektive 1300 dollar för 16-50 samt 50-135. Jag gissar på ca 6000 SEK för 16-50 och kanske 8000 SEK för 50-135. 60-250 har jag inte hört något pris för, men gissningsvis kommer det att ligga i de trakterna också.

Grelnixar skrev:
Hmm, någon som har ett hum om vilken prisnivå dessa objektiv hammnar på? Har ganska skör kamerabudget :( Är intresserad av DA*16-50 samt supertelen DA*60-200.

Jag hoppas på att 16-50 zoomen kommer som kitobjektiv till K10D, då kanske den kostar 4000kr om den kostar 6000 att köpa separat.

6000 kr för 16-50 skulle vara ett fynd jämfört med Nikons och Canons motsvarighet. Hoppas det blir så! :)

papi skrev:
Tror inte den blir så billig, mer runt 8000 enligt mina beräkningar ;)
Ursprungligen trodde jag också på 8000, men med tanke på var nya 70 hamnade i pris tror jag nog man kommer att presa priset neråt även på 16-50, men vi får väl se. Men det blir ju prisvärt även för 8000.

papi skrev:
Tror inte den blir så billig, mer runt 8000 enligt mina beräkningar ;)

8000 kr skulle vara ganska aggressiv prissättning ändå, Nikons 17-55 går lös på ca 13000 kr och Canons variant med IS ligger på ca 10000 kr.

Ännu en bra anledning att hoppa på Pentax-tåget isåfall :)

ANNONS
Götaplatsens Foto