Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

Objektiv till resa

Produkter
(logga in för att koppla)

allban

Ny medlem
Hej, har köpt på mig en 400D för en resa till Honduras i januari, borta en månad.
Är inte direkt så insatt i alla nya funktioner och roligt. Dock är jag inte direkt nöjd med kit-objektivet. Vad skulle ni rekommendera att ha med sig för objektiv som skulle täcka det mesta som kan tänkas fotograferas.

Har halvt snöat in mig på Canon 70-200/4 L USM och ett Canon 50/1.8 II.

Frågan jag ställer mig är om jag ska fota lite folk, byggnader, lite djur och så. Finns det något smidigare objektiv än dessa som man kan ha till det mesta för ungefär samma pengar?

Funkar kit-objektivet alls när man lärt sig kameran lite mer för vidvinkel eller bör man försöka få med sig ett sånt också?

Öppen för förslag helt enkelt :)

Sigma 10-20/4-5,6
Tamron 17-50/2,8
Canon 70-200/4

Dessa kommer du över för sammalagt 10000kr beg.

Om du vill se vad Sigma 10-20 presterar kan du kolla mitt HDR-album, där är de många som är tagna me det + 400D eller 30D.

Sigma 18-200 3,5-6,3 OS DC, ett objektiv jag är mycket nöjd med, har ett stort zoomomfång som gör det perfekt för resan, men som alltid med superzoomar så är det ju en kompromiss, men trots allt en bra sådan. Det har inbygd optisk bildstabilisering.

Sven-Erik Nordenhed skrev:
Lennart , lite off-topic men när du gör en hdr med 12 exponeringar hur mycket har du mellan varje steg då?

Jadu, nu va de längesen jag använde så onödigt många exponeringar, men två steg typ.
Fast fotar man en stark solnedgång med mörk förgrund så kan de ju va ett måste med många exp..

ESS skrev:
canon 10-22, sigma EX 30/1.4, 70-200 f4 is

Tycker det låter som en bra kombination, ett väldigt snarlikt alternativ är ju.

EF-s 10-22 med 50 1.4 å 70-200 F/4 utan IS, men det är klart om du har råd så är IS varianten ett bättre val. Tycker mer och mer att normalzoomen är överskattad.

Allemyr skrev:
Tycker det låter som en bra kombination, ett väldigt snarlikt alternativ är ju.

EF-s 10-22 med 50 1.4 å 70-200 F/4 utan IS, men det är klart om du har råd så är IS varianten ett bättre val. Tycker mer och mer att normalzoomen är överskattad.

Jag reste hela sommaren med pentax 12-24, pentax 50/1.4 och ett tele.

12-24 satt på 80-90% av tiden, önskade dock verkligen att 50:an var en 30:a istället.

Sitter och funderar på om man skulle plocka upp detta paket och lämna tillbaka 400:an som är på öppet köp än.

Canon EOS 40D Digital SLR Camera Kit with EF 28-135mm F3.5-5.6 IS USM SLR Lens

och köpa till ett canon/sigma 10-22..
Eller ska man nöja sig med 400D och lägga pengarna på gluggar istället.
Dessa val hit och dit

Har du kamera för mest vardagliga fototillfällena, eller lägger du ner lite mer tid på de än vanliga Svenssons?

Bildmässigt är de inte mkt skillnad på 400D och 40D,

De viktigaste fördelarna med 40D enligt mig är:

- bättre handhavande/ligger skönare i handen
- tar fler bilder/sekund
- bättre/pricksäkrare autofokus

Om du inte är luspank så hade jag uppgraderat till 40D i ditt fall! Eller varför inte en beg 30D, ca 5500kr)

Jag är nog lite mer intresserad, hade för något år sedan bilddagbok där jag knäppte det mesta som kom i min väg. Tyvärr råkade min dåvarande flickvän tappa den externa disken i backen så allt sa poff, allt vad foto/webbutveckling lades på is då. Så jag kommer nog använda kameran så pass mycket. Samt jag gillar pulande i Phtotoshop. Och HDR har jag verkligen blivit kär i. Och som jag förstått det så är 40D/30D snabbare och köra olika EV steg.

Det som jag är lite fundersam eftersom jag inte är så insatt i systemkameror är ju att det är skönt att få ett nytt ex med garanti svensk eller amerikansk med mack international garanti och veta att man är säker funktionsmässigt i de åren.

Men ungefär de objektiv jag skrev från början i texten + hus ungefär de pengarna är jag villig och lägga ner. På något sätt känns det tryggare att köpa lins beggad, kanske väldigt dumt antagande.

Men D40 + 28-135 linsen kostar 9443 SEK plus någon hundring i MACK garantin.

Även om man skulle lämna tillbaka D400 och köpa ny i USA så blir "kit" priset för

D400 hus , 50/1.8 II, 70-200/4 gluggen 7711 kr + ngn hundring för macken.

Påväg ner till Honduras mellanlandar vi i Miami och det ska tydligen inte vara något problem att skicka till hotellet och bara plocka upp det. Då slipper man ju tull/moms o hela kittet.

Kanske D400 + sigma 10-20 + 50/1.8 II (är 50/1.4 USM värt 1800 kr mer?) + 70-200/4 gluggen..
Men den kombinationen är det så mycket man missar då ?

ANNONS
Götaplatsens Foto