Annons

Objektiv till Rom resa

Produkter
(logga in för att koppla)

hristo19

Aktiv medlem
Det är så att jag ska resa till Rom i Mars och då skulle jag behöva ett nytt objektiv till min 40d.
Jag är ute efter en bättre zoom eftersom jag enbart har ett fast 85 och 60/macro nu.Ni som har lite erfarenhet vad hade ni tagit med er till Rom ?
Tacksam för all hjälp jag kan få.

När jag var i Rom förra året klarade jag mig galant med Tamrons 17-50 som satt på min D200 under stort sett hela resan. Förutom när jag i bl. a. Sixtinska kapellet och vid Colusseum bytte till 12-24an för att få lite mera vidvinkel.

Edit: Vill du kika finns bilderna på följande URL: http://www.jbphoto.se/Coppermine/thumbnails.php?album=27

Senast ändrad:
Jag använde 17-55 till 70%. 12-24 till ca 25%. 70-200 övriga 5% när jag var där senast. Tog väl någon enstaka bild med en 10,5 fish oxå men de var inte många. Hade klarat mig ypperligt med en 18-200 och 12-24.....

Jag åker till Paris över nyårshelgen och kommer att enbart ta med mig 16-85 och 85mm 1,4. Har tröttnat på att släpa runt på en massa skrot och tyvärr har mina 12-24 och 18-200 blivit stulna. Ersatte dessa bägge med 16-85. Lite konstigt kanske men jag använde min 12-24 ytterst sällan så 16-85 blev en bra kompromiss

Senast ändrad:
Hej
Canon 24-105L IS hadde jag på en 5D.

Tänk på att du antagligen hamnar i de vackra kyrkorna och då är ljusstyrka och vidvinkel bra.

Dock får du i regel inte ha stativ inomhus och i vissa byggnader är det grinigt.

Här har jag en bläddringsbar bok som visar vad jag lyckades fånga av Italien inkl Rom.

http://www.roine.nu/bok19/index.htm

Man kanske ska gå på en vidvinkelzoom då, man ni får gärna komma med fler tips.

Om du vill ha en BRA zoom så är Canons 17-55 2.8 IS ett frestande val. Ack så dyr men då får du både ljussstyrka och stabilisering. Perfekt för kyrkobilder utan stativ och blixt. Skärpan är bra redan på full öppning och autofokusen snabb och säker.

Mvh
Anders

jag har kollat lite på Sigma 10-20mm f/4-5.6 EX DC HSM, vad tror ni om den ?

Mmm, en vidvinkel och ett av dina fasta objektiv räcker nog väldigt långt faktiskt. Jag skulle kika på EF-s 10-22 ganska mkt dyrare ioförsig men ändå prisvärt...

När jag var i Rom med en kurs nu i oktober hade jag 17-40, 50 1.4 å 70-200 F/4 ngt många, och lite synd att man inte hade hunnit få Tokinan. Ngt som jag använde mkt i kyrkorna var ett sådant här stativ, inte särskilt långt eller tungt. Klarar 2kg, här är det dock i silver istället för svart...

http://www.scandinavianphoto.se/product/item.aspx?iid=1559601

jag var i Rom för tre veckor sen och tog nästan tusen bilder. hade en 5d och en 24-105 och det var helt perfekt. Om du har en 40d så funkar den gluggen utomhus helt underbart, men inomhus är det värre, för tight för roliga bilder i pantheon och liknande, du behöver mer vidvinkel. Så rådet är väl det vanliga, 17-55IS, den grymt dyra men bra gluggen. Om du inte har råd så är rådet 18-55 och 55-250, kommer funka kalas. Visserligen är tamrons och sigmas normalzoomar 2,8 i ljusstyrka, men avråder ändå, för de har inte IS. När jag var i Peterskyrkan räcker knappt ljuset ens när man drar upp ISO till 1600, det krävs IS, så köp hellre de båda billiga originalgluggarna, de ger helt ok kvalitet. Missa inte fågelsvärmarna runt floden Tibern när solen går ner runt kl fem, helt enormt.

Var där i våras, tog med mig 10-22, 24-105 & 70-200 till min 40D. 70-200 hade jag kunnat lämna hemma. 80% 24-105, resten 10-22 - den behövdes bl.a inne i byggnader och för lite blandat vid de klassiska ställena. Off topic - satsa på ett par bra skor & så lätt kamerautrustning som möjligt - Rom är fantastiskt att vandra runt i men det kan slita om du släpar på för mkt :)

I städer brukar det vara bra med ljusstark vidvinkel, f2.8 med eller utan IS. Höga minsta bländaröppningar med IS är ganska värdelöst vid sämre ljusförhållanden, enligt min mening men där finns det olika åsikter. Ett alternativ är kanske den nya suerzoomen, där f/3.5 med IS börjar bli vettigt.

nu har jag bestämt mig för dessa till rom resan.
Canon EF-S 55-250/4-5,6 IS och Sigma EX 10-20/4,0-5,6 DC HSM, Det känns som ett bra val men ni får gärna kommentera.

Nu har jag fått en större budget att leka med till rom resan, jag har börjat titta på andra gluggar också. Sigma EX 10-20 ihop med Canon EF 24-105/4L IS USM eller Tamron SP AF 17-50/2,8 XR ihop med
Canon EF 70-200/4,0 L IS USM.Jag har svårt att bestämma mig eftersom jag inte kan kolla in dom fysiskt i nån butik. Så vilken L lins är att rekommendera av dom här två och ska jag köra på paket 1 eller 2.

Nu har jag fått en större budget att leka med till rom resan, jag har börjat titta på andra gluggar också. Sigma EX 10-20 ihop med Canon EF 24-105/4L IS USM eller Tamron SP AF 17-50/2,8 XR ihop med
Canon EF 70-200/4,0 L IS USM.Jag har svårt att bestämma mig eftersom jag inte kan kolla in dom fysiskt i nån butik. Så vilken L lins är att rekommendera av dom här två och ska jag köra på paket 1 eller 2.

EF-S 17-55 IS och EF 70-200/4L IS är nog bland det bästa du kan ha till din 40D. Kostar ca 6500 + 8500 = 15000kr beg. Tokina AT-X 11-16/2.8 är den vassaste supervidvinkelzoomen.

Om du vill skippa telezoomen kan du behålla din fina EF 85/1.8, sälja din EF-S 60 Macro och köpa en Sigma EX 150/2.8 Macro som dubblerar som makro/tele.

24-70 2:8L är en mycket bra stadsglugg. Sällan man behöver längre tele i en storstad, däremot är vidvinkel klart trevligt. Om jag bara skulle släpa en glugg är det denna.

Då hade jag hellre tagit EF 24-105 mm f/4L IS USM. Ger bättre möjlighet att plocka ut intressanta detaljer i omgivningen. Ett steg i ljusstyrka spelar sällan någon roll för stadsfotograferandet. Hus brukar stå stilla. Dessutom har du IS istället, så du klarar mörker lika bra. Bilar som kör omkring blir suddigare, men det är inte alltid det är någon nackdel.

ANNONS
Götaplatsens Foto