Annons

Objektiv val

Produkter
(logga in för att koppla)

KajMyller

Aktiv medlem
Jag har ett dilema på vilken jag ska köpa.

Canon EF 100-400/4,5-5,6 L USM IS
VS
Canon EF 200/2,8 L II USM + CANON 2X II EF EXTENDER

Använder en Canon 5D MK ll

Detta hamnar på nästan samma kostnad.

Erfarenheter och tips önskas...

// kaj

Jag har ett dilema på vilken jag ska köpa.

Canon EF 100-400/4,5-5,6 L USM IS
VS
Canon EF 200/2,8 L II USM + CANON 2X II EF EXTENDER

Använder en Canon 5D MK ll

Detta hamnar på nästan samma kostnad.

Erfarenheter och tips önskas...

// kaj

Kan bara svara själv av min korta erfarenhet igår när jag var i Linköping & fotade RR med ett 100-400. Hade aldrig fotade med sådant optik tidigare. Väldigt svårt i böjan men det gick bättre under kvällen som gick men frågan är om jag verkligen skulle köpa ett sådant. Nackdelen med fast är att du ska veta på ett ungefär vilket avstånd du är på men tror banne mig det är lättare att panorera med ett fast om man som jag fotar motorsport.

Äger ett 100-400 själv.. Visst tar det en stund att vänja sig vid push-pull-zoom, men i slutändan tycker jag det är väldigt bekvämt.

Omfånget på zoomen är schysst, visst är det ett stort och tungt objektiv, men det går att handhålla ett bra tag utan större problem.

Har inte testat den andra kombinationen med extender du nämner, så kan inte direkt uttala mig.. Men mitt tips är att du åker iväg och testar lite om det finns sådana möjligheter.

Ang. problem med panorering ser jag inte riktigt hur det kan vara mycket svårare med zoomen, det finns en ring där man ställer trögheten i zoomen, som går att låsa steglöst på valfri brännvidd.

Äger ett 100-400 själv.. Visst tar det en stund att vänja sig vid push-pull-zoom, men i slutändan tycker jag det är väldigt bekvämt.

Omfånget på zoomen är schysst, visst är det ett stort och tungt objektiv, men det går att handhålla ett bra tag utan större problem.

Har inte testat den andra kombinationen med extender du nämner, så kan inte direkt uttala mig.. Men mitt tips är att du åker iväg och testar lite om det finns sådana möjligheter.

Ang. problem med panorering ser jag inte riktigt hur det kan vara mycket svårare med zoomen, det finns en ring där man ställer trögheten i zoomen, som går att låsa steglöst på valfri brännvidd.

Som sagt har bara använt denna optik 1ggn så vänja mig på en dag var stort sett omöjligt men kanske om man lånat det ett tag så skulle jag kanske ändra mig men i dagsläget skulle jag inte köpa det för mina behov men med inte vad TS ska använda sitt så detta är min personliga åsikt.

ANNONS
Götaplatsens Foto