Annons

Objektiv

Produkter
(logga in för att koppla)

a40757

Avslutat medlemskap
Har funderingar på att köpa mig en vidvikel-, normal- och en telezoom till en digital Nikon kamera.

Då jag har en beränsad budget på max 5000:- per objektiv och självklart vill få ut så mycket som möjligt för pengarna tänkte jag kolla lite vad Ni andra där ute anser vara köpvärt.

Jag har inget emot att köpa begagnat.

Har funderingar på Tokina AT-X 12-24/4, Tamron SP AF 28-75/2,8 XR samt en Sigma EX 100-300/4,0.

Någon som har några synpunkter på det valet ?

Sigmat vet jag inget om, DE två andra är väldigt mycket för pengarna.

28-75 lite plastig men i övrigt BRA.
12-24 är överraskande BRA och lite FET faktiskt.

Mycket beror på ditt sätt att fotografera. Fundera på vilken blir din standardglugg.

Jag skulle nog tycka att med din objektivuppsättning behöver jag byta objektiv alldeles för ofta då jag oftast jobbar i området 18-50. Och det är just där dina objektiv råkar skarvas. Överväg alltså något i stil med 18-50/2,8 om du fotograferar oftast i detta område. Då slipper du hålla på och byta objektiv hela tiden.

Om du däremot kommer att ha 12-24 på kameran som standard kommer det kanske att fungera.

Notera också att tamronen saknar fokuseringsmotor i objektivet och kan upplevas lite långsam med fokuseringen om man är van vid AF-S.

Sigman du nämner är nog min favorit. Väldigt skarp redan på full öppning och skärpan räcker fint även för Sigmas 1,4 converter. Det enda negativa jag kan säga är att skärpan blir lite sämre nära närgränsen.
Förutom 100-300:an kör jag bl.a. med:

Sigma 18-50 f/2,8
Nikon 85 f/1,8D

Inte lika mycket vidvinkel som ditt alternativ för det har jag hittills inte haft behov av. Jag skulle däremot behövt göra många fler objektiv byten med ditt alternativ. Det beror ju dock lite på hur man fotograferar.

// Hamann

Både Sigma 100 - 300/4 och Tamron 28 - 75/2.8 ska enligt flera fotokompisar till mig vara mycket bra ! passar brännvidderna och priserna så köp !

/ Erik

ANNONS
Götaplatsens Foto