Annons

Objektivadapter, pentax till nikon?

Produkter
(logga in för att koppla)

olovsson

Ny medlem
Hej! Är ny på detta forum men jag har kört fast så jag hoppas någon vänlig själ kan mer än jag...

Min pappa fotograferade på 80-talet och har en hel del objektiv från pentax. Själv har jag en nikon d3100 och jag har försökt googla efter någon slags bajonettfattningsadapter men hittar INGET.

Det vore grymt användbart, men ska jag sluta leta helt? Någon som har bättre koll, eller som har någon annan lösning?

Det finns på ebay men jag tror inte det är värt det.

Nikon är tyvärr inte så lätt att få på andra objektiv på, på grund av avståndet till sensorn. En adapter för Pentax objektiv till Nikon behöver en extra lins för att du ska kunna fokusera rätt, och försämrar troligen kvaliten.

Viss reservation dock, jag har inte helt koll på Nikons bajonett eftersom jag är Canon användare, men kommer i kontakt med många andra som använder gamla objektiv och en del av dem har Nikon förstås.

Köp ett par gamla manuella Nikon-objektiv för pengarna, lika bra som Pentax utan adapter och de kostar inte många kronor heller.

Kollade på ebay och skickade efter en adapter, himla prisvärt (runt 200 kronor) så jag får se hur det funkar. Tack för alla tips hursom!

Är den utan lins så får du inte oändlig fokusering utan fungerar som en mellanring för macrofotografering.

Jag försökte använda Minolta objektiv på min Nikon D80. Jag hade bl a en sällsynt MD 135/2,0 som jag tyckte det var synd att inte använda då jag köpt den för dyra pengar på 80-talet. Jag köpte en adapter med lins och resultatet blev förvånansvärt bra. Problemet var handhavandet. Det gick bara att fota stillastående objekt pga den tid det tog att göra alla inställningar. Jag har lärt mig en gång att fota manuellt med Practica. På den fanns en nedbländningsspak att använda vid exponeringsinställningen och den var ganska snabbanvänd. Med D80 måste man använda manuellt läge, öppna bländaren för att kunna se tillräckligt för att kunna fokusera, sedan blända ned och ta ett foto, kolla resultatet, justera slutartiden, ta en ny bild för att kolla resultatet. Rörliga objekt är nästan omöjliga att fota på detta sätt. Jag sålde några objektiv och finansierade köp av nya som är avsedda för kameran och det ångrar jag inte.

ANNONS
Götaplatsens Foto