Annons

Objektivexperter hitåt! Stora bländare ger slöja?

Produkter
(logga in för att koppla)

pettisson

Aktiv medlem
Hej

Jag har ett problem.

På min D300 har jag satt ett Yashica 50mm 1:2 med hjälp av en adapter med korrektionslins så jag kan fokusera på oändligheten.

Problemet är att jag måste blända ner till f/4 eller hellre f/5.6 för att få bilder utan en sorts slöja. Nedan ser ni en jämförelse. Det där är alltså direkt ur kameran.

Först trodde jag att det bara skedde när jag fokuserade på avstånd (bild 1 är ett 100 % snitt ut en bild där jag fokuserar på ett par vasstrån långt bort. )

Men det sker även på nära avstånd. Fast ibland så får man även bilder utan slöja på närbilder. Bild nummer 2 är ett sånt exempel. Trots stor bländare.

Varför uppstår denna slöjan? Och har ni någon idé om hur man kan lösa det?

Objektivet ger även väldigt kalla bilder om det är till nån hjälp med diagnosen. Dvs i Camera Raw så måste man dra ordentligt i vitbalansen för att fixa bilderna. - Ofast - inte alltid.

Slöjan ser ju ut ungefär som när man drar Clarity-reglaget åt -100 i Camera Raw. Fast det ser ännu värre ut.

Bilderna är tagna med stativ. Länk till exempelbild. Den var alltså skarp i sökaren.
http://obj.fotosidan.se/obj/photo/a2/a23540f763d60a5de2041971918ba1ed.jpg

Fredrik

Bilagor

• _compare.jpg
    _compare.jpg
    18.1 KB · Visningar: 550
  • closeup.jpg
    closeup.jpg
    99.2 KB · Visningar: 548
Det där uppstår pga dålig optik helt enkelt. Antingen är det din Yashica som gör det, eller så är det adaptern. Själv gissar jag på adaptern.
Hade för övrigt samma problem med en gammal Tokina 80-200. Så här såg det ut på den:
http://lh5.ggpht.com/_bnb4o4ylUx8/S2n7dcmCXHI/AAAAAAAADow/PkOGkinVaGU/s800/DSC_1485.jpg
Lösningen på mitt problem var iaf att sälja skiten. :p
För dig kanske det hjälper med en nya o anske bättre adapter. Har du föresten fler objektiv som du kan använda med samma adapter så kan du ju undersöka lite om det kanske är den ändå som är problemet eller inte.

Ljusstarka objektiv av äldre modell är sällan särskilt skarpa vid full bländaröppning. Om du sen dessutom använder en adapter så måste dess inbyggda lins(er) vara lika bra som objektivet om det inte ska ge någon negativ inverkan. Därtill använder du det på en kamera med mindre sensor än avsett, vilket gör att alla brister syns ännu tydligare.

Mitt tips är att köpa ett manuellt Nikkor 50/1,8 istället. Eller ett 50/2, men observera att det måste vara AI-modifierat.

Tillägg: Den bild du länkade till har ju kort skärpedjup, så det är självklart att förgrunden är oskarp. Att du inte såg detta i sökaren beror på att mattskivan visar något som motsvarar ungefär f/5,6.

Ser alldeles utmärkt ut. Mycket skarpt vid f/4 och inte särskilt oskarpt vid f/2 - blott slöjan som lägger ett vackert sken av mjukhet över bilden. Använd det till din fördel. Du kan ta mycket vackra, drömlika bilder med gamla objektiv som producerar slöja, medan nya objektiv i jämförelse ger 'tråkigt' rena bilder.

edit: studerar man f/2-utsnittet noggrant ser man att det överhuvudtaget inte är oskarpt. Linjer, konturer och fina detaljer tecknas i stort sett lika skarpt under 'slöjan' som de gör i det klara utsnittet vid f/4.

Senast ändrad:
Tack för era funderingar. Och ja det verkar inte oskarpt utan det är bara den där slöjan som dyker upp. Jag får väl behålla objektivet som ett konstnärsobektiv som ger konstiga bilder :p

Men det var synd för jag trodde att detta objektivet skulle vara redigt skarp eftersom det var 1:2 Men tji fick jag :)

Jag får skaffa mig rediga nikonobjektiv istället ;>

Tack för era funderingar. Och ja det verkar inte oskarpt utan det är bara den där slöjan som dyker upp. Jag får väl behålla objektivet som ett konstnärsobektiv som ger konstiga bilder :p

Men det var synd för jag trodde att detta objektivet skulle vara redigt skarp eftersom det var 1:2 Men tji fick jag :)

Jag får skaffa mig rediga nikonobjektiv istället ;>

Hade du motljusskydd på gluggen? Om inte, prova med ett provisoriskt av svart papper och se om det blir bättre.

Det där är ungefär så bra man kan förvänta sig att det ska bli om man använder adapters med korrektionslinser. Inte ens den allra bästa akromatiska adapter som finns ger dig full skärpa på stora bländare. Slöjan du ser är starkt förstärkt sfärisk aberration - det finns tyvärr inget sätt att komma runt detta.

Köp en begagnad 50F/1.8, eller t.o.m en NY... :) den kostar bara ca 1500 (ner till ca 500kr beg)

Sökarbilden visaren kombination av tre st bländare - objektivets, mattskivans (ja, den har en "bländare"! - eller en max-vinkel iaf...) och sökarens. Man multiplicerar ihop dessa för att få vad bilden du ser i sökaren visar. Den normala begränsningen ligger i mattskivan. Den ligger som Martin sade ungefär på F/4.5-5.6 med dagens mattskivor - som är gjorda för att vara så ljusa som möjligt, inte för att visa rätt skärpedjup.

...

Sökarbilden visaren kombination av tre st bländare - objektivets, mattskivans (ja, den har en "bländare"! - eller en max-vinkel iaf...) och sökarens. Man multiplicerar ihop dessa för att få vad bilden du ser i sökaren visar. Den normala begränsningen ligger i mattskivan. Den ligger som Martin sade ungefär på F/4.5-5.6 med dagens mattskivor - som är gjorda för att vara så ljusa som möjligt, inte för att visa rätt skärpedjup.

...plötsligt känns nedbländningsknappen helt meningsglös.

Hehe ja se där - man lär sig alltid något. Jag hade ingen aning om det där med mattskivan.

Och jag ska se om det blir lite skillnad med motljusskydd.

Anledningen till att jag använder detta objektiv är att jag fick ett par av syrran till en gammal Yashica och när jag hittade en adapter så var det roligt att kunna använda dem på den nya kameran. Synd bara på resultatet.

ANNONS
Götaplatsens Foto