Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Objektivfråga (ännu en nybörjare :)

Produkter
(logga in för att koppla)

Henrik99

Medlem
Hej!

Jag hade tänkt att investera i ett par nya objektivt till min EOS 300D. Dessa har jag funderat på:

Sigma EX 28/1,8 DG
Tamron AF 28-75/2,8 XR Di

Är det någon som har några erfarenheter av dessa? AF-hastighet, Skärpa, Ljudnivå mm
Passar dessa bra till min kamera? Jag har hört att en del sigmaobjektiv inte funkar bra med vissa EOS-hus. Några erfarenheter av detta?

Finns det några andra uppenbart bättre alternativ i samma prisklass?

Mvh Henrik

Tamron AF 28-75/2,8 XR Di

Är mycket skarp och har låg ljudnivå på fokusmotorn (inte som USM/HSM dock)...AF är snabb för att inte vara USM/HSM.

http://www.lindev.org/Kim10D//tamron

Sigma EX 28/1,8 DG

Har inte HSM så den låter troligen rätt mycket.
Sigmas objektiv som saknar HSM brukar vara rätt ljudliga.

Det ska inte vara några problem med nya Sigmaobjektiv.
Skulle det ändå vara problem så chippar de om dessa gratis.

Hej!

Tack för svaren!

Kim:

Ungefär hur stor skillnad skulle du bedöma att det är mellan Tamron AF 28-75/2,8 XR Di och ett USM/HSM-objektiv vad gäller AF-hastighet?

Om nu snabb AF är viktigt vilket objektiv (som har största bländare 1,8) skulle du föreslå som alternativ till Sigma EX 28/1,8 DG?

Erik:

Jag funderar på båda två. Sigmat har jag tänkt använda fota kampsport inomhus utan blixt. Bländare 1,8 vill jag ha för att komma ner i slutartid (utan blixt).
Tamron hade jag funderat på som ett universalobjektiv.

Resonerar jag fel?

Mvh Henrik

Henrik99 skrev:
Kim:

Ungefär hur stor skillnad skulle du bedöma att det är mellan Tamron AF 28-75/2,8 XR Di och ett USM/HSM-objektiv vad gäller AF-hastighet?

1/10 sekund.

Henrik99 skrev:
Om nu snabb AF är viktigt vilket objektiv (som har största bländare 1,8) skulle du föreslå som alternativ till Sigma EX 28/1,8 DG?

Canon EF 28/1,8 USM

Henrik99 skrev:
Sigmat har jag tänkt använda fota kampsport inomhus utan blixt. Bländare 1,8 vill jag ha för att komma ner i slutartid (utan blixt).
Tamron hade jag funderat på som ett universalobjektiv.

Resonerar jag fel?

28mm blir motsv 45mm på 300D..är det den bildvinkeln du kommer behöva bäst när du ska plåta kampsport?

En Sigma 20/1.8 skulle ju kompletera Tamronobjektivet betydligt bättre annars (ger motsv. 32mm på 300D).

En Canon 50/1.8 är ju ett bra och mycket billigt objektiv oxå...ger motsv. 80mm.

Sen finns ett ännu ljusstarkare alternativ i Canons 50/1.4

Senast ändrad:
Nej det är inte alls säkert att det är fel.

Men kommer du att blända ner till 1.8?
Skärpedjupet blir extremt kort.

Fast optik bör bli snabbare är zoomen och framförallt så bör den vara mer raktecknande och ha en bättre upplösning.

jag har planer på att köpa tamrons 28-75 xr di, men jag vill ha ett objektiv till med längre brännvidd att komplettera med. vilket zoomobjektiv med brännvidder över 75mm är att rekomendera? det bör inte vara jättestort och jättedyrt

Jämfört med den jag länkade till så är de flera klasser sämre.
Den är inte liten, men så farligt stor är den inte..vikten är på ganska behagliga 705 gram.

Du vill väl ha samma bildkvalitet som du får med tamrons 28-75/2.8 XR Di även på de längre brännvidderna?

läste specifikationerna och kom fram till att den inte alls var så stor som jag trodde. nackdel för mig är att den är vit, drar till sig uppmärksamhet..
hur är det med telekonverters? är soligors, kenkos och sigmas lika bra som canons? de är betydligt billigare

tack

Canons är de bästa..tänk på att det är bara 1.4x varianten som AF fungerar på ett F/4 objektiv.

ANNONS
Götaplatsens Foto