Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Objektivfråga 350D

Produkter
(logga in för att koppla)

CMK

Medlem
Hej!

Är ganska färsk på det här med foto, men blev helt såld på det när jag insåg vad jag kunde göra med en Canon A80.

Så nu har jag efter lite funderande och kikande både på nätet och i butik bestämt mig för en Canon 350D m batterigrepp.

Till detta behöver jag förstås några objektiv, och undrar vilka ni i forumet föreslår. Jag vet att det skrivits mycket om olika objektiv i detta forum, men känner både att min budget och minaq behov "sticker ut", varför jag ställer en egen fråga.

Min budget är ca 10-12 000 sek. Huvuddelen (75%) av mina bilder kommer att tas utomhus. Framförallt tycker jag om att jobba med landskap och stämningar, samt ibland effekter (långa slutartider etc.). Ibland kommer jag även ibland att ta porträttbilder, medan macroegenskaperna inte känns så viktiga i dagsläget - klart att det alltid är trevligt med ett bra macro, men det är inte prioritet.

Vilka objektiv ska jag titta närmare på?

/Micke

Jag vet inte om du kommer att ha behov av teleobjektiv. Av det du säger så verkar det kanske inte ha högsta prio?
Om du inte känner behövet av mycket längre brännvidd än det du har idag med A80:n så kanske Tokina 12-24/4 + Tamron 28-75/2.8
Det blir typ 9-10kkr. Skulle du vilja ha tele åxå, men inte kommer att använda det primärt så kan dessa kompletteras med Sigma 70-300/4-5.6 APO II, eller så kan du spara pengarna och skaffa en sigma 70-200/2.8 senare. Ny eller begagnad.

Edit:
En lite mer allround lösning, med både hyfsad vidvinkel och tele är ju Sigma 18-50/2.8 + 70-200/2.8, fast det blir nog en 13kkr, om man inte handlar utomlands.

Tack för svar!

Nej, räknar inte med att kunna hitta ett bra tele inom ramen för de nämda 10-12 000 - utan detta får komma lite senare.

Allroundlösningen ser mycket intressant ut - budgeten är inte jättestrikt, utan kan mycket väl lägga till lite för bättre kvalitet eller flexibilitet.

/Micke

Edit: svar på edit! :)

.

Om du ska ta bilder med långa tider så glöm inte stativet. Stabil snabb är ett bra och prisvärt.

/Johnny

Tack!

Har redan ett hyfsat stativ, så detta får kanske vänta något - men det kommer givetvis senare! :)

För att återgå till objektivfrågan, såg att Canon erbjuder Cashback på några av sina i samband med köp av 350D eller 20D. Detta innebär att det skiljer marginelt mellan att välja Sigmas 18-50/2,8 + 70-200/2,8 och Canon 17-40/4 L + 70-200/4 L.

Hur står sig dessa val mot varandra?

/Micke

Bra val båda två.
Om du räknar med att fota ute och inte prioriterar ljusstyrkan skulle jag rekommendera Canon alternativet, Canon 70-200 4L är mycket lättare än Sigma 70-200 2,8 också. Vill du kunna fota inomhus utan blixt så rekommenderar jag Sigma alternativet för då räcker inte ljusstyrkan alltid till vid f4. Också om du vill fota porträtt så är det bra med mer ljusstyrka så du kan få den där blurriga bakgrunden. Du kan blända ner ett ljusstarkt objektiv men inte tvärtom.
Men vilken som helst av dessa alternativ är ett bra val. Du kan ju också välja det ena eller andra från båda sidor beroende på vad du vill göra. Sigmas 18-50 2.8 har ju fått väldigt bra kritik och det blir ju ett ganska stort glapp mellan 40 och 70 annars.

70-200/4L är mindre och lättare än Sigma 70-200/2.8 (nästan halva vikten). Det kan vara en fördel. Sigman är ljusstarkare. Skärpan mellan de två är nog ungefär likvärdig, iaf enl. vad jag hört. Så det är vikt vs ljusstyrka. Personligen hade jag valt ljusstyrka.
Jag kan tänka mig att Canonen har något bättre byggkvalitet.
Här får du åxå tänka på att det inte ingår stativfäste till Canonobjektivet, medan det ingår till Sigman. Stativfästet går väl loss på en tusenlapp eller så.

17-40/4L är nog skarpare än Sigma 18-50/2.8. Sämre ljusstyrka och mindre zoomomfång. Lite större glapp till teleobjektivet. Det är inte alls säkert att glappet gör något, det beror ju på vilka brännvidder man använder mest. 17-40:n blir dock något "sämre" som allroundobjektiv, om man bara har ett enda objektiv med sig vid något tillfälle.
Återigen är det nog så att Canonen har bättre byggkvalitet.

CMK skrev:
Tack för svar!

Nej, räknar inte med att kunna hitta ett bra tele inom ramen för de nämda 10-12 000 - utan detta får komma lite senare.

Allroundlösningen ser mycket intressant ut - budgeten är inte jättestrikt, utan kan mycket väl lägga till lite för bättre kvalitet eller flexibilitet.

/Micke

Edit: svar på edit! :)

Fundera på om du behöver batterigreppet. Finns sköna slantar att spara eller omfördela.

Stort tack för svar!

Har kikat runt på bilder tagna med de olika objektiven och just nu lutar det nog åt sigma, pga ljusstyrkan.

När det gäller batterigrepp, har ganska stora händer och vill därför ha något lite mer rejält att hålla i. :)

/Micke

Jag funderar själv på att skaffa just Sigmas 18-50/2,8 och 70-200/2,8. Om man senare kompletterar med en 1,4-extender (kostar runt 1600:), så har man ju dessutom tillgpåg till 25-70/4 och 98-240/4, och på så sätt så spänner man ju upp hela området från 18 till 240!

WaterMelonMan skrev:
Jag funderar själv på att skaffa just Sigmas 18-50/2,8 och 70-200/2,8. Om man senare kompletterar med en 1,4-extender (kostar runt 1600:), så har man ju dessutom tillgpåg till 25-70/4 och 98-240/4, och på så sätt så spänner man ju upp hela området från 18 till 240!

Det blir till och med 18-280, men funkar verkligen extendern till 18-50 objektivet? Jag vet att den funkar till 70-200 2,8.
Jag skulle ha köpt Sigma 18-50 för omfånget och på telesidan hade jag valt efter behov av ljusstyka. Har själv Sigma 70-200 men har just nu ett 70-200 4L till låns, båda har kvalitetskänsla så det räcker och blir över.
Ska du köpa Sigma rekommenderar jag att du köper i Sverige. Mitt hade fokusproblem och då var det skönt att kunna gå till handlaren och få hjälp där. Vet inte hur jag skulle burit mig åt om jag hade skickat efter det från Tyskland eller något.

Återigen tack för svar!

Har nu äntligen fått stag på objektiv och kamera, det blev Sigma 18-50/2,8 samt 70-200/2,8. Kan bara säga att jag är supernöjd! :)

/M

ANNONS
Götaplatsens Foto