Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Objektivfråga.

Produkter
(logga in för att koppla)

KaLi

Aktiv medlem
På min Minolta 7i så står det 28-200 på optiken vilket ska motsvara 7X zoom. På digitala eller analoga systemkameror finns zoom-objektiv med beteckning 100-300 eller 100-200 vilket enligt enkel matematik borde motsvara 3 eller 2 ggr zoom. Så är det tydligen inte så kan någon vänligtvis förklara för en nybörjare hur detta hänger ihop??

Jo, så är det. Den längsta brännvidden på en 100-300-zoom är tre gånger så lång som den kortaste.

Det är ett marknadsföringsbegrepp som traditionellt inte har använts för kameror för stillbildsfotografi. Genom digitalkamerorna har det dock hittat in. Ett ganska ointressant mått om du frågar mig, speciellt på det sätt som det används av datortidningar (dit räknar jag de nya digitalfototidningarna också...) där man ibland inte ens anger brännvidd och bildvinkel utan bara imponatormåttet zoomomfång. Intressant är ju om de bildvinklar man använder finns med.

Fattar inte mycket av ditt svar...

28-200 på min minolta mot 100-300 på ett löst objektiv, har objektivet då 100/28 = 3,57 ggr "försprång" från början eller finns det olika sätt att mäta??

Jag har läst...

Om du utgår från en normalglugg (50mm) att vara 1.

Då blir alltså 200 = 4 ggr zoom och 300 6 ggr zoom.

Detta stämmer in på ett ungefär.

Rätta mig någon om jag fått det om bakfoten :)

/Patrik

Omfånget får du genom att dividera dess största brännvidd med dess minsta.

300/100 = 3 gånger
200/100 = 2 gånger
200/28 = 7 gånger lite drygt

Senast ändrad:
Så ett objektiv på 7-70mm är förvisso en 10X zoom. Men som alla kan se så är det ointressant då det inte säger något om bränvidden. Se mer på brännvidderna än det relativa omfånget.

Jag tror dessutom att dessa objektiv följer den regel som gällt hittills, dvs ju mer "all-round" ett objektiv är desto sämre är det rent optiskt.

Mvh
Maverick

ANNONS
Götaplatsens Foto