Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Objektivhållare

Produkter
(logga in för att koppla)
Det kan du enkelt fixa själv. Skruva fast ett ett objektivlock som passar bajonetten i kamerans stativgänga.

ErlandH skrev:
Det kan du enkelt fixa själv. Skruva fast ett ett objektivlock som passar bajonetten i kamerans stativgänga.
Förvisso, men det blir liksom inte lika "elegant". Dagens objektiv är ju betydligt mer "omfångsrika" än de smäckra Leitz-objektiven på den tiden då det bagav sig.

Precis. Och det skulle ju kunna vara svaret på din fråga: "Varför finns inga sådana finessar idag?"

ErlandH skrev:
Den idén ska jag pröva med mindre fasta objektiv. Tack.

(Det kan dessutom hjälpa till att stabilisera kameran vs tyngre objektiv.)

Bortsett från att det måste se rätt konstigt ut, vill man verkligen ha vikten från ett par objektiv hängande från kameran? Dessutom måste dom sitta i vägen för händerna och också tynga kamera konstigt i porträttläge.

En liten midjeväska tycker jag är lösningen på problemet, lägg objektiven där.

ErlandH skrev:
Beroende på hur trögt objektivlocket passar runt objektivets fattning så kan det vara en bra eller en riktigt dålig idé. När man monterar ett objektiv på en kamera så finns det en låsmekanism som eliminerar det eventuella problemet.

Anders Östberg skrev:
Bortsett från att det måste se rätt konstigt ut, vill man verkligen ha vikten från ett par objektiv hängande från kameran?
Leicas M-objektiv är mycket mindre och lättare än dagens autofokusobjektiv till spegelreflexkameror.

Om du tittar på länken till Leicas objektivhållare så ser du att den bara kan hålla ett objektiv, och att websidan föreslår att man ska använda objektivet som handtag.

PMD skrev:
Leicas M-objektiv är mycket mindre och lättare än dagens autofokusobjektiv till spegelreflexkameror.

Om du tittar på länken till Leicas objektivhållare så ser du att den bara kan hålla ett objektiv, och att websidan föreslår att man ska använda objektivet som handtag.
Jag hade exakt en sådan som visas på den bild som jag länkade till, alltså med plats för två M-objektiv. Det var inte bara en hållare som skruvades fast under kameran utan hela bottenplattan byttes ut mot hållaren.

Jag håller med Anders om att den nog såg konstig ut. :)

Leicas variant tilltalar mig mer, med tanke på att det inte ser riktigt lika klumpigt ut.

ANNONS
Götaplatsens Foto