Annons

Objektivrekomendationer

Produkter
(logga in för att koppla)

AronG

Aktiv medlem
Jag fick nyligen ta över ett D60 hus. Jag har tidigare plåtat analogt och hållt mig till Nikon så det är mycket som är nytt.

Jag behöver lite förslag på lämpliga objektiv. Canons utbud är ny mark för mig och det finns för mycket för att jag ska orka plugga in mig.

Önskemål:
Bra glugg motsvarande ca 20-35 mm samt en på ca 70-200 mm. Observera jag pratar om old-school milimetrar. Jag har inte tänkt spendera proffspengar så gallra bort den dyraste klassen.

Tackar på förhand

/Aron

..hmmm

Motsvarande 20-35 finns bara ett alternativ Sigma 12-24 (egentligen 12-23mm) för ca 7000kr. Tokina släpper snart ett med samma brännvid fast som bara tecknar ut 1,5/1,6 crop dvs fungerar för D60 men inte analoga eller fullformat. Kommer att kosta ungeför samma som sigmat enligt preliminär prisuppgift för USA marknaden (släpps dock förmodligen tidigast i december). Canon EFs fattning funkar inte på D60 varför 8000kr dyra 10-22mm kan strykas med en gång. Sorry det där med vidvinkel är svårt till DSLR med 1,6ggr crop. Har själv ett Sigma 15-30 nyligen införskaffat. Det är egentligen 16-29mm vilket ger 25,6-46,6mm oldschool. Tyvärr inte helt tillräckligt i vidvinkeln men löjligt skarp redan från full bländare. Lite stor och klumpig. Måste jag ha rejäl vidvilkel får jag sätta gluggen på en analog..... det blir FETT :))) Tja vad kan man säga... leta begagnat så kanske du hittar rill rätt pris.... annars om du inte behöver ett raktecknande kan du hitta ett Zenitar fisheye, kaske ca 1500kr beg. motsv ca 19mm på en D60 tror jag. Manuell fokus.
70-200 är inget problem, finns hur många alternativ som helst. Du får väl utgå efter parametrar som storlek, ljusttyrka, pris och välja och vraka.
Juste kamera du har hittat. Lycka till och mycket nöje. MVH, Nicke

hmmm...

Det är klart, om du kan vänja dig vid fast brännvid finns ju Tokina 17/3,5 som är ett skarpt och relativt billigt objektiv. Kanske kan hitta ett begagnat för ca 2000kr.... det ger 27,2mm. Konplattera med Canon 28-135 IS USM och du har 45-216mm med stabilisator. Enda haken, lite sisådär ljusstyrka. Men vill du plåta portätt billigt eller nåt annat där du behöver litet skärpedjup kan man ju alltid komplettera med Canon 50/1,8 för en ca 1100kr nytt.
Det var det hela. Alternativet till allroundzoom skulle vara Sigma 24-135/2,8-4,5, bra ljusstyrka och skart enligt MTF test speciellt med 1,6 crop.
Då har du ju lite mer vidvinkel.
MVH, nicke

Tanken på ett objektiv motsvarande 20mm för 'icke proffspengar' får du tyvärr ge upp. På grund av brännviddsförlängningen på 1.6x räcker inte ens ett 14mm-objektiv till för att få denna brännvidd på din D60.

Jag har en D60 själv, och har spenderat mycket efterforskningar för att hitta den bästa vidvinkelzoomen för mina behov. För mig slutade letandet vid sigmas helt nya 18-50mm F2.8 EX DC som på en Canon D60 motsvarar ungefär 29-80mm brännvidd. Jag rekommenderar att du använder forumets sökfunktion om du vill hitta mer info om det objektivet.

ANNONS
Götaplatsens Foto