Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

objektivval till 350D (2 alternativ)

Produkter
(logga in för att koppla)

MartLenn

Aktiv medlem
Jag planerar att köpa en Canon 350D och behöver lite hjälp och inspiration till objektivvalen. Efter ett antal sökningar på här i forumet har jag kommit fram till följande två alternativ, som dessutom borde vara ungefär likvärdiga i pris.

alt 1.
350D m kitobjektiv Ef-S 18-55/3,5-5,6 (8795kr)
Sigma Zoom Af 70-300/4,0-5,6 Dl Macro Super II (1395kr)
totalt:10190kr

alt 2.
350D bara huset (7995kr)
Sigma Af 18-200/3,5-6,3 (3295kr)
totalt: 11290kr

(Alla priserna är plockade från Scandinavian Photo. Antar att jag kan hitta lägre priser om jag letar runt lite, men detta är mest för jämförelsens skull)

Som ni ser av mina objektvval är min budget begränsad. Jag tar inga speciella foton, utan en hel del blandat, och vill ha ett bra allroundpaket.

Är tacksam för alla tips och förslag!

//Martin

Jag röstar på alternativ 1 alla gånger.
Skulle tippa på att sigma 18-200 möjligtvis ger samma eller ytterst marginellt bättre bildkvalitet i området 18-55mm. Däremot kan jag utan att sticka ut hakan för mycket påstå att 18-200 ger klart sämre prestande i området 70-125 och mycket sämre i området 125-200mm jämfört med 70-300. Fördelen med ett enda objektiv försvinner i o m att den ger så dåligt resultat på längre brännvidder samt att det ibland är otroligt smidigt att ha ett riktigt litet och lätt objektiv som 18-55 med ca 200gr.
MVH, Niclas

Jag tycker nog du bör lägga lite mer kräm på normalzoomen, då den i många fall är den som oftast sitter på, och området 30-70mm är ofta mycket användbart.

Jag köpte själv ett Tamron XR Di 28-75/2.8 från tyskland när jag köpte min 300D, och är otroligt nöjd. Det är skarpt och snabbt och täcker det vanligaste användningsområdet rätt bra. Det kostar bara 3.100 kr nytt nu på http://www.technikdirekt.de , vilket får ses som ett kap.

Läste jämföresler där det inte alls var långt ifrån en Canon 28-70/2,8 L USM gällande skärpan, och det objektivet kostade ju flera ggr mer än Tamronen. Har även sett jämföresler mot Canons hyllade 50/1.8 II, där skärpan var väldigt likvärdig mellan de två.

Det går även att ta riktigt bra låtsas-macro, så det direkta behovet för ett macro-objektiv sjunker markant.

Nerevarine skrev:
Jag tycker nog du bör lägga lite mer kräm på normalzoomen, då den i många fall är den som oftast sitter på, och området 30-70mm är ofta mycket användbart.

Jag köpte själv ett Tamron XR Di 28-75/2.8 från tyskland när jag köpte min 300D, och är otroligt nöjd. Det är skarpt och snabbt och täcker det vanligaste användningsområdet rätt bra. Det kostar bara 3.100 kr nytt nu på http://www.technikdirekt.de , vilket får ses som ett kap.

Läste jämföresler där det inte alls var långt ifrån en Canon 28-70/2,8 L USM gällande skärpan, och det objektivet kostade ju flera ggr mer än Tamronen. Har även sett jämföresler mot Canons hyllade 50/1.8 II, där skärpan var väldigt likvärdig mellan de två.

Det går även att ta riktigt bra låtsas-macro, så det direkta behovet för ett macro-objektiv sjunker markant.

Denna Tamron ligger ljusår före i kvalitet än de objektiv du tänkt dig Martin. Gör som Niklas säger & köp ett sådant i stället, är toppklassat i foto både under Tamrons & Konica-Minoltas namn (Tamron bygger) & frågan är om Canonobjektivet Niklas hänvisar till är bättre, i så fall så är det mycket marginellt optiskt men möjligvis att canonen är mer påkostad mekaniskt.

Bättre att lägga krutet på god optik än stort omfång...

KÖP!

PS: Även Sigma 18-50/2.8 är super om du vill ha mer vidvinkel...

Om man jämför Tamron XR Di 28-75/2.8 med Sigma EX 24-70/2,8 DG Macro som jag tittat lite på vad säger ni då?

Verkar som att Cyberphoto håller Tamronen som favorit av de två också med tanke på formuleringen på hemsidan. Har inte testat Sigman själv, så jag kan inte uttala mig av egna erfarenheter tyvärr.

Ok, resultatet blev att jag beställt dels 350D med kitobjektiv, dels Sigma 70-300 super macro APO II. Jag skulle gärna ha bättre objektiv(tro mig =), men ekonomin fick styra för tillfället.

Totalpris för denna kombination blev ganska exakt 1000EUR. (pixxass.de)

Nerevarine skrev:
Verkar som att Cyberphoto håller Tamronen som favorit av de två också med tanke på formuleringen på hemsidan. Har inte testat Sigman själv, så jag kan inte uttala mig av egna erfarenheter tyvärr.

Jag tolkar det väl mer som om dom tycker att Tamrons objektiv är mycket bra, och att Sigman är ny och dom vet inte vad den går för.

ANNONS
Götaplatsens Foto