Annons

OC-E3 + 580 EX II = 100 småfrågor

Produkter
(logga in för att koppla)

han-solo

Ny medlem
Hej

Jag har i veckan fått hem en ny blixt (580 EX II) och en OC-E3 kabel. Nu har jag lite problem med dessa, jag ska strax förklara varför. Men först vill jag bara säga att det blir grymt läckra bilder nu när man kan styra ljuset ännu lite mer.

Nu till mitt bekymmer. Ibland när jag försöker ta bilder med nya 580 blixten kopplad till kameran med OC-E3-kabeln får jag ingen blixt. Ingen blixt alls... tidigare idag när jag försökte fota fick jag blixt på 3 bilder av 20 försök. Det var mulet men ändå rätt ljust. Nu är det kväll och jag har försökt återupprepa felet. Säkert 50 bilder tagna alla med korrekt blixt. ???

Då tänker jag, kan det vara glapp i kabel? - jag drar och tvinnar i sladden utan att det försämrar resultatet
Kanske jag inte får hålla för den röda plasten på blixten... nej verkar inte heller påverka
Huvet kanske inte får vara vinklat!? inget verkar påverka.
Kan batterierna vara urladdade? nä, det funkar ju nu med samma batterier som tidigare...
PILOT knappen.... den lyser rött... ibland när jag just tagit en bild lyser den grönt en kort stund tills den laddat upp igen då blir den åter röd.... ? är inte det lite omvänt ?

Det var många funderingar på en och samma gång. Kan någon rätaut en eller flera av frågetecknen vore jag tacksam. Är det fel på grejorna vill jag hinna byta och är det handhavande fel så vill ju naturilgtvis lära mig använda dem...

(har helatiden haft kameran i manuellt läge, blixten har varit både i läge Off och som master, manuell och ETTL... )
 
ANNONS