Annons

Off-camera blixt för mobil?

Produkter
(logga in för att koppla)

Pozar

Medlem
Jag har sällan med mig en av mina mindre kameror till vardags nuförtiden, men däremot mobilen (såklart) – det jag saknar är möjligheten till att använda en riktig blixt, men jag har inte hittat någon lösning för att koppla en sådan till mobilen.

Har du något tips för en extern blixt som går att synka till mobilkameran? Den behöver inte vara trådlös, men det ska vara en riktig blixt och inte en "Xenon LED" eller liknande - jag vill kunna knocka ut solen om det behövs.

Kan vara en kommersiell eller DIY-lösning, bara det är pålitligt. Några tips?
 

törnan

Aktiv medlem
Om du använder iPhone kan du använda Profoto blixtar till den (om du använder Profotos egen kamera-app).
Knappast billigt men såvitt jag vet den enda lösningen på marknaden idag.
 

Pozar

Medlem
Om du använder iPhone kan du använda Profoto blixtar till den (om du använder Profotos egen kamera-app).
Knappast billigt men såvitt jag vet den enda lösningen på marknaden idag.
Ok, och deras A10 är minsta bärbara blixt – fortfarande för stor för att ha i fickan, men ett steg närmre en lösning… Tack för tipset.
 

saraarnald

Aktiv medlem
Teknikredaktör
De har rätt storlek, men det är fasta ljus inte blixtar, såvitt jag kan se?
C1 och C1 Plus har blixtfunktion, men det är alltså LED-blixt. Man kan använda knappen på C1 som avtryckare för Profotos fotoapp. Tror dock att appen fortfarande bara fungerar på iPhone...
 

Snapphane

Aktiv medlem
Jag har känt samma och inte riktigt hittat något prisvärt.

Drömmen är att t ex Samsung ska fatta detta med "pro" och faktiskt bli seriösa med sina mobiler. Jag vill se en bättre satsning på mobilerna. Hur svårt är det att bygga en liten vettig blixt till mobilen. Eller små studioblixtrar och en sändare. Visa att ni är bättre än Apple på detta med foto.

Fast man får väl drömma vidare.
 

Pozar

Medlem
För snart tjugo år sen fanns det en tillbehörsblixt att montera på SonyErisson K750i. Snart kanske fler mobiltelefontillverkare kommer på att man kan göra så.
https://flic.kr/p/8kK5h
Ooh, jag hade den telefonen – visste inte att det fanns en blixt till.

När jag kollar runt så verkar synktid & bländare vara flaskhalsen för hur användbar en blixt är på mobil, så det måste väl en dedikerad fotomobil till för att det ska vara värt. Profotos lösning klarar ju bara 1/30 och utan att kunna blända ner tillräckligt så är det mest lämpligt i halvmörker.
 

PMD

Aktiv medlem
Ooh, jag hade den telefonen – visste inte att det fanns en blixt till.
Jag har både telefonen och blixten, men har inte använt dem på snart femton år. Det var enklare att leta rätt på en bild på nätet än att leta rätt på telefonen och blixten. :cool:

Det var kul med en blixt till telefonen, men inte så praktiskt. Om man hade den permanent monterad passade inte kombinationen i ett fodral/bältesväska avsedd för telefonen. Jag använde inte blixten så mycket som jag hade tänkt mig när jag köpte den.
 
ANNONS