Annons

Extern blixt off camera

Produkter
(logga in för att koppla)

pladder

Medlem
Jag har snöat in på de här med externa blixtar off camera.. men vet inte riktigt hur jag ska gå till väga och hur de fungerar.
Själv äger jag en nikon d90 och en sb-400, vilken jag läst på något ställe inte går ha off camera, stämmer de?
Men i andra fall.. vad man behöver man för att synka en extern blixt med kameran?
 
Jag har snöat in på de här med externa blixtar off camera.. men vet inte riktigt hur jag ska gå till väga och hur de fungerar.
Själv äger jag en nikon d90 och en sb-400, vilken jag läst på något ställe inte går ha off camera, stämmer de?
Men i andra fall.. vad man behöver man för att synka en extern blixt med kameran?

En enkel förklaring:

Du behöver en SB-600/700/800/900.

Eller en kabel mellan kamera och blixt

Eller nån form av fjärrstyrning (sändare på kameran och mottagare till blixten) om du har annan blixt än Nikon.
 
Köp en trigger

Det finns en liten pryl man kan köpa för att trigga vilken blixt som helst. Det ser ut som en liten blixtsko med en inbyggd sensor. Finns att köpa på välsorterade fotobutiker/elektronikmarknader för ett par hundringar. Kan vara värt att testa innan du byter ut din sb400.
 
Din D90 har en sk. commander-funktion som kan trigga blixtar optiskt med hjälp av den inbyggda blixten. Man får ställa D90:s blixt i läge C (Commander), sedan får man använda en blixt som kan agera som slav (SB-600 och uppåt klarar detta).

Svårare är det faktiskt inte.
 
ANNONS