Annons

Ojämn fokusering på 50/1.8II?

Produkter
(logga in för att koppla)

Maverik

Aktiv medlem
Jag har problem med mitt Canon 50/1.8, på ca 70% av alla bilder ligger skärpan lite fel (ca 2 cm). Men på vissa bilder ligger den perfekt. Detta ser man ju givetvis bäst med bländare 1.8 - 2.8.
Om alla bilder hade varit fel så borde det ju kunna justeras, men när den vissa gånger fokuserar helt rätt så vet jag inte? Ska detta objektiv vara så här ojämnt, får man "vad man betalar för"?
2cm fel räcker ju till att bilden ska bli oanvändbar på större bländare.
 
Det här är kanske ett dumt svar i dina ögon. Bortse i så fall från detta (vet inte vilken nivå du är på), men brukar du använda stativ och ändå få fokuseringsfel? Om inte: Med så kort skärpedjup behövs ju ingen stor rörelse från dig eller motivet för att skärpan ska hamna lite fel, så det kan vara en tänkbar orsak till problemet.
 
Jo, jag har testat stativ också, samma resultat. fokus hamnar alltid ca 2cm framför (alltså mellan det jag fokuserar på och kameran).
Med mitt 17-40/4L sitter skärpan alltid perfekt (mindre bländare visserligen). Kameran jag använder är 40D.
 
Maverik skrev:
fokus hamnar alltid ca 2cm framför (alltså mellan det jag fokuserar på och kameran).
Förutom på 30% av bilderna:)
Vid vilket fotoavstånd hamnar fokus 2 cm fel? Vid 2-3 m till motivet har ju 2 cm knappast någon praktisk betydelse, men vid närgränsen 45 cm är det illa.

Olle
 
På denna bild är jag ca 60cm ifrån motivet. Fokus borde vara på "0". Tar jag ett närbildsporträtt och fokuserar på ögat så får jag inte fokus någonstans i ansiktet, ibland på nästippen.
 

Bilagor

  • testar.jpg
    testar.jpg
    65.5 KB · Visningar: 255
Hej Erik, jag har samma problem men vet inte vad det beror på - bara att det är extremt frustrerande eftersom det inte är konstant! Har just köpt ett 50 mm 1.2 L USM som jag hoppas är bättre ;-) kommer väl på posten i morgon... Har du kollat med Canon? Hade varit intressant att höra vad de säger, faktiskt.
 
Hade själv problem med min 50/1,8 II. Använde den sällan p.g.a. fokuseringen. Men så skulle min 40D in på verkstad. Bara till att slänga med objektivet med för att få den kollad. Nu fokuserar den minsann rätt. Har du garanti på kamera och objektiv, skicka!
 
ANNONS