Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Ojämn kvalité på EF-S 10-22mm

Produkter
(logga in för att koppla)

Enicar

Aktiv medlem
Om det är nån som tror att om man betalar nästan 8.000:- för en Canonglugg så får man alltid det bästa så är det dags att vakna upp.

Har köpt en EF-S 10-22 som har problem med fokuseringen. Förutom fokuseringsproblem så är det stor skillnad på skärpa på vänster och höger sida. Vänster är sämre.
Butiken erbjöd mig att prova några andra och välja en jag vill ha för att inte vara utan optik eftersom det är lång väntetid på verkstad. Det var bra service tycker jag.
Jag har nu lite snabbt provat "min" och två andra utanför butiken.

Nu uppkommer en svår valsituation.

Hur ska jag veta om det är bättre att välja en optik som är oskarp på ena eller andra sidan och sen få den justerad eller den som är jämnast från vänster till höger. Fokuseringsproblem förutsätter jag går att kalibrera fast jag fattar inte fullt ut varför det verkar vara ett "relativt vanligt" problem med ny optik.

De tre objektiv jag provat kommer från två olika serier. De från samma serie har båda sämre skärpa på vänster sida.

Det talas ibland om dålig kvalitetskontroll.
Jag tycker det verkar som om Canon (och förmodligen även andra) har tillverkningsmetoder med dålig precision.
Frågan för mig kvarstår.
Hur ska jag välja objektiv? Jobbigt tycker jag även om butiken agerat servicemässigt och i välmening.

Jag håller med, det är mycket svagt att 3 av 3 exemplar du har provat inte håller måttet. Om det nu är så dvs? Är du säker på att du inte "pixel-peepar", och skärpan i själva verket ligger inom toleranserna?

Till frågan då. Tyvärr så väljer du i princip mellan pest och kolera.

Om tvingad att välja skulle jag utan tvekan välja det som har jämnast skärpa från vänster till höger och uppifrån och ner. Utan att vara någon expert så gissar jag att om ett objektiv inte är riktigt skarpt överlag, eller om det felfokuserar överlag, så beror det troligvis på att ett eller flera linselement är något felplacerat längs objektivets axel. Enligt vad jag har läst och hört så är det hyfsat enkelt för en verkstad att justera linselementen längs objektivets axel, det finns kalibreringsmöjligheter inbyggda för det.

Om däremot skärpan är ojämn från kant till kant som du beskriver, så verkar det ju som om ett eller flera linselement antingen är felslipade, eller sitter snett i objektivet, dvs. de är inte vinkelräta mot objektivets axel. Jag är inte säker på om sådana fel "finns med i beräkningarna" och om det är enkelt att justera för dem.

Som sagt, jag gissar lite här, men jag hade utan tvekan valt det exemplar som hade en jämt fördelad skärpa från kant till kant för att sedan få det justerat av Canon.

Hej Mårten
Tack för ditt svar.
Pixel peeping blir det förstås men det är ju för att jag upptäckt nåt fel. Och då blir det svårt att veta när man skall ge sig.

Jag har nog förklarat lite dåligt. När jag skrev "jämnast från höger till vänster" så menade jag det objektiv som inte uppvisade den klart sämre skäpan till vänster. Av de två objektiv( nr 12104765, 12104767) som är sämre på vänster sidan är ett något bättre än de övriga på höger sida. Och då skulle man ju kunna resonera som du gör att detta objektiv går att justera så det blir lika på höger och vänster.

Nu har jag pixelpeepat ännu mer och jag tror mitt val bli det objektiv som är från en tidigare serie och som inte uppvisar någon större skillnad på vä/hö.
Eller så slutar jag fota och börjar samla frimärken istället för då blir man ju bara glad om man hittar nåt felaktig :)

Jag tror du gjorde ett korrekt val. Om min teori stämmer så är det nog så att om du justerar det ett objektivet vars skärpa är dålig på vänster sida men bra på höger sida, så är risken överhängande att det blir dåligt på höger sida istället.

Jag gissar helt enkelt att det är svårare att justera linsernas vinkel mot objektivets axel, medans det är relativt lätt att justera linsernas placering längs objektivets axel. Om den ojämna skärpan beror på felslipade linser är det ju förstås omöjligt att justera utan att byta ut dem.

Med andra ord tror jag att det borde gå bra att justera ett objektiv som är jamnt oskarpt till att bli jämnt skarpt, medans att justera ett objektiv som är ojämt skarpt blir svårare.

Någon som kan tyda det här....lämnade in mitt 10-22mm av liknande skäl...

"Kontroll och justering av tilt och shift. Obs att detta är ett extremt vidvinkel objektiv, försämring av bildkvalitet finns alltid i bildens preiferi jämfört med centrum. Optiken ligger väl inom spec gällande optisk axel, tilt och shift. Inga skillnader k"

Betyder det att de verkligen gjort någon justering eller är det bara kontrollerat...? Och vad är det egentligen som är justerat i så fall...?

Någon som kan tyda det här....lämnade in mitt 10-22mm av liknande skäl...

"Kontroll och justering av tilt och shift. Obs att detta är ett extremt vidvinkel objektiv, försämring av bildkvalitet finns alltid i bildens preiferi jämfört med centrum. Optiken ligger väl inom spec gällande optisk axel, tilt och shift. Inga skillnader k"

Betyder det att de verkligen gjort någon justering eller är det bara kontrollerat...? Och vad är det egentligen som är justerat i så fall...?

Nej, det kan nog bara tolkas på ett sätt, att objektivet fungerar
som det ska och allt ligger inom den normala felmarginalen.
Med andra ord INGEN justering gjord.

Nej, det kan nog bara tolkas på ett sätt, att objektivet fungerar
som det ska och allt ligger inom den normala felmarginalen.
Med andra ord INGEN justering gjord.

ok - då får jag väl köpa den förklaringen...tycker att det är väldigt skarpt men att det kan bli nån ful oskärpa på längre avstånd..visste inte om det var normalt. Eftersom jag fått errormedelande på min kamera flera gånger och tyckte det var säkrast att skicka in den så kunde objektivet åka med i samma paket....så de fick kollat det också..

ok - då får jag väl köpa den förklaringen...tycker att det är väldigt skarpt men att det kan bli nån ful oskärpa på längre avstånd..visste inte om det var normalt. Eftersom jag fått errormedelande på min kamera flera gånger och tyckte det var säkrast att skicka in den så kunde objektivet åka med i samma paket....så de fick kollat det också..

Ja, har man inget att jämföra med är det inte lätt att veta hur
"bra" ett objektiv egentligen ska vara.
Men nu vet du att allt står rätt till.
Spara kvittot på kontrollen, alltid bra att kunna visa upp vid en ev försäljning.

ANNONS
Götaplatsens Foto